راهکارهای بین المللی برای مقابله با بیماری سرطان

0 ۳

هر سال بر شمار بیماران سرطانی در جهان افزوده می‌شود. به نظر برخی از کارشناسان با رعایت این سه نکته می‌توان از شمار مرگ و میر این بیماری کاست. منتقدان می‌گویند این نکات برای بیماران در کشورهای ثروتمند کاربرد دارد.

سالانه بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان در اثر بیماری سرطان جان می‌سپارند. “سازمان بهداشت جهانی” به مناسبت روز بین‌المللی سرطان (۴ فوریه) دفترچه‌ی راهنمایی ‌منتشر کرده و از مسئولان خواسته است، توصیه‌های کارشناسان این نهاد را در سه مورد “آگاهی‌دهی به شهروندان، تشخیص درست و سریع نوع بیماری و پشتیبانی مالی از بیماران” به کار برند تا از میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری کاسته شود.

روشنگری در باره‌ی بیماری

کارشناسان “سازمان بهداشت جهانی” در این رابطه ابتدا از ادارات درمان و بهداشت کشورهای جهان می‌خواهند تا کارزاری گسترده برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره‌ی انواع گوناگون سرطان و نشانه‌های آن به‌راه بیاندازند. به گفته‌ی آنان روشنگری در این زمینه، سبب می‌شود که بیماران به‌موقع به پزشک مراجعه کنند. آمار نشان می‌دهند که تشخیص به‌هنگام بیماری، درمان آن را آسان‌تر می‌کند.

افزون بر این در دفترچه‌ی راهنمای “سازمان بهداشت جهانی” آمده است که آموزش همه‌جانبه‌ی کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌ها به تشخیص درست بیماری کمک می‌کند. این امر هم‌چنین از هزینه‌‌های کلان شرکت‌های بیمه که در نتیجه‌ی تشخیص نادرست و دیرهنگام متحمل می‌شوند، می‌کاهد. آمار نشان می‌دهدکه در سال ۲۰۱۰، بیش از هزار میلیارد یورو برای درمان انواع بیماری‌سرطان در سراسر جهان خرج شده است.

توصیه‌ی سوم کارشناسان نهاد بهداشتی سازمان ملل، در جهت حمایت مالی از بیماران و تامین هزینه‌های درمانی از سوی شرکتهای بیمه درمانی است. در این رابطه، هم‌چنین از شرکت‌های داروسازی خواسته شده درتعیین بهای داروهای مبارزه با سرطان، جانب “عدالت” را رعایت کنند و بیمار را با تحمیل هزینه‌های سنگین به سوی “فلاکت اقتصادی سوق ندهند.”

در جهان سالانه دست‌کم ۱۴ میلیون نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند. تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۲۱ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. بنا به تخمین سازمان بهداشت جهانی دو سوم بیماران سرطانی در کشورهای با درآمد کم با متوسط هستند.

بیماران سرطانی در آلمان

شمار مبتلایان به بیماری سرطان در آلمان، از ابتدای سال‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ تا کنون تقریبا دوبرابر شده است. دلیل اصلی این امر “پیری جامعه‌ی آلمان” ارزیابی شده است. زیرا خطر ابتلا به این بیماری سرطان که دومین علت مرگ و میر در این کشور است، در سال‌های پیری افزایش می‌یابد. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون آلمانی به سرطان مبتلا هستند.

هرمان گروهه، وزیر بهداشت و درمان آلمان، در روز شنبه (۴ فوریه) در این رابط اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ در جهت بهبود شرایط درمان و مراقبت‌های پس از مرحله‌ی مداوا، کار ایجاد “بانک ملی داده‌های مربوط به سرطان” این کشور را به پایان ببرد. هم‌چنین قرار است دامنه‌ی تامین هزینه‌های درمانی و مراقبت‌های روانی بیماران گسترش یابد.

انتشار دفترچه‌ی راهنمای “سازمان بهداشت جهانی” انتقاد برخی از نهادهای مدنی و مستقل را برانگیخته است. کارشناسان این سازمان‌ها می‌گویند که دفترچه‌ی یادشده برای نظام پزشکی “کشورهای صنعتی و ثروتمند” تنظیم شده و نیازها و مسایل بیمارانی که فاقد امکانات تامین اجتماعی هستند، را دربر نمی‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین