رابطه واکسن انفلونزا و سکته ها

flu

زمانی که فرد به آنفلوآنزا مبتلا می شود، گلبول های سفید در حالت آماده باش قرار می گیرند تا ویروس را نابود کنند؛ زمانی که ویروس از بدن خارج می شود، لشکر گلبول های سفید همچنان در حالت آماده باش هستند و تمایل دارند با یک عامل خارجی مبارزه کنند. با گردش خون، این سربازان آماده، پلاک های موجود در دیواره رگ های خونی را تحریک می کنند و سبب ایجاد لخته در رگ ها می شوند.
ایجاد لخته مهمترین عامل حمله قلبی است و زمانی که لخته در رگ های مغزی شکل بگیرد، منجر به سکته مغزی می شود. علاوه بر این، یکی از مهمترین دلایل بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی، عفونت دستگاه تنفسی است که بیماری آنفلوآنزا و بیماری های شبه آنفلوآنزا، شایع ترین علل آن محسوب می شوند.
آنفلوآنزا یک بیماری جدی به ویژه در کودکان، بزرگسالان 65 سال به بالا، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار است.
واکسن آنفلوانزا هرساله با توجه به ویروس های رایج همان سال تولید می شود.
***** آیا واکسن آنفلوآنزا موثر است
اثر بخشی واکسن آنفلوآنزا به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن مطابقت واکسن با ویروس های موجود در محیط در سال مربوطه است. سلامتی جسمانی بیمار نیز باعث می شود که اثر بخشی واکسن بیشتر شود؛ تحقیقات نشان می دهد که استفاده از واکسن احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را تا 60 درصد کاهش می دهد.

***** واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار ضروری است
واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار در تمام ماه های بارداری هیچ خطری در بر ندارد و به شدت توصیه شده است؛ به علاوه واکسن آنفلوآنزا در دوران بارداری کمک می کند که کودک در شش ماه اول زندگی در برابر بیماری محافظت شود.

***** عوارض جانبی
معمولا واکسن با درد، قرمزی و تورم در ناحیه محل تزریق همراه است و در 1 تا 2 درصد از افراد همراه با تب است.
برخی از عوارض نادر واکسن عبارتند از :
• واکنش های آلرژیک
• اختلال تنفسی
• تورم اطراف چشم و لب
• کهیر
• تب بالا
محققان به تمام افراد؛ به ویژه سالمندان و افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند، تزریق واکسن آنفلوآنزا را تحت نظر پزشک توصیه می کنند.