دنبال کردن رشد مغز جنین

28 ۹,۰۶۴

1449479298845_00

دانشمندان مؤسسه ملی تصویربرداری زیست‌پزشکی و مهندسی زیست در آمریکا یک نرم‌افزار سه‌بعدی جدید منبع باز تولید کرده‌اند که می‌تواند رشد و حرکت سلول‌های عصبی جنین را در تمام بدن جنین دنبال کند.

اگرچه دانشمندان تاکنون چند پروتئین مهم را شناسایی کرده‌اند که چگونگی ناوبری نورون‌ها را در زمان شکل‌گیری مغز تعیین می‌کنند، اما چگونگی تعامل این پروتئین‌ها در یک موجود زنده تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده بود.

به گفته محققان، درک چرایی و چگونگی شکل‌گیری نورون‌ها و مسیر طی شده توسط آن‌ها برای رسیدن به مقصد نهایی‌شان می‌تواند در آینده اطلاعات ارزشمندی را در مورد تعامل پروتئین‌ها و سایر عوامل مولکولی در زمان رشد نورون‌ها ارائه کند.

فناوری جدید، نقشی اساسی در پروژه تولید یک اطلس چهار بعدی رشد نورون کرمها ایفا خواهد کرد که قرار است اطلاعات سیستم عصبی کرمها را دسته‌بندی کند.

این کاتالوگ، نخستین نمای جامع از چگونگی رشد کل یک سیستم عصبی خواهد بود.

به گفته محققان، این کاتالوگ در درک مکانیزم‌های بنیادی که تمام سیستم‌های عصبی از جمله سیستم عصبی انسان با آن‌ها شکل گرفته، مفید خواهد بود.

آن‌ها انتظار دارند که بتوانند برخی از مفاهیم طراحی شده از جمله رویکردی که به ترکیب اطلاعات نورونی از چند جنین می‌پردازد را به موجودات دیگری به غیر از کرمها اعمال کنند.

کرم مورد بررسی موسوم به C elegans تنها از 320 نورون برخوردار بوده که تعداد 222 نورون در زمان جنینی آن شکل می‌گیرند. این کرم از نسخه‌های شخصی بسیاری از پروتئین‌هایی برخوردار است که برای هدایت شکل‌گیری مغز در موجودات پیچیده‌تری مانند مگس‌ها، موش‌ها یا انسان‌ها استفاده می‌شوند.

جزئیات این فناوری در مجله eLife منتشر شده است.

۲۸ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام و وقت بخیر، آقای دکتر خواهرم ۲۹ سالشونه و الان که باردارن ۲۸ هفته و ۳ روزه هستن، سابقه هیچ گونه بیماری ندارن و تا الان بارداری طبیعی بوده و NT نرمال بود، دکتر زنان طی سونوگرافی متوجه شدن که قطر بطن های جانبی مغز ۹.۵ هست و گفتن که انتظار ۸ رو داشتم و گفتن ۳ هفته دیگه مجددا بررسی بشه، الان نگرانن، سابقه بیماری خاصی در خانواده نداریم به جز من که خواهر کوچکتر و مبتلا به ام اس هستم. آیا مشکلی وجود داره؟ از پاسخگوییتون بسیار سپاسگزارم

    1. davanlou می گوید

      سلام
      اول که به نظر نمی رسد مشکل خاصی باشد و این اعداد به تنهایی تعیین کننده نیستند انم یکی کم و زیاد…دو دوم انکه هیچ ربطی به بیماری جنابعالی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین