درمان نوین کمردرد

0 ۱۵

محققان دانشگاه توماس جفرسون در آمریکا موفق به ساخت یک داروی ترکیبی شده‌اند که با هدف قرار دادن سلول‌های پیری، از انحطاط دیسک کمر و در نتیجه کمردرد مزمن جلوگیری می‌کند.

کمردرد شایع ترین علت درد و ناتوانی افراد زیر ۵۰ سال در سراسر جهان است.  متخصصان تخمین می زنند که ۸۰ درصد افراد کمردرد را تجربه می کنند.
انحطاط دیسک‌هایی که مهره‌ها را نگه می‌دارند،  یکی از مهمترین عوارض افزایش سن و دلایل کمردرد است. گرچه این بیماری بسیار شایع است؛ ولی درمان قطعی برای آن وجود ندارد.
گروهی از جراحان ستون فقرات برای درمان این عارضه به یک داروی ترکیبی دست یافتند که سلول‌های پیری را از بین می‌برند و قادر به کاهش انحطاط دیسک‌ها هستند.
زمانی که دیسک‌های بین مهره‌ای با افزایش سن شروع به تخریب می‌کنند، ترمیم و بازسازی آنان به سختی صورت می‌گیرد. در این روش یک طبقه مولکولی به نام سنولیتیک مورد توجه قرار می‌گیرد و سلول‌هایی از بدن مورد هدف قرار می‌گیرند که در فرآیند پیری نقش دارند و senescence (به معنای پیری) نامیده می‌شوند.
با افزایش سن در تمام بافت‌ها این سلول‌ها تجمع می‌یابند و آنزیم‌های تخریب‌کننده و پروتئین‌های التهابی تولید می‌کنند که روی بافت‌های سالم و جوان پیرامون خود تاثیرگذار است. داروهای سنولیتیک این سلول‌های مخرب را نابود می‌کنند و فضا را برای سلول‌های سالم و جدید مهیا می‌کنند و عملکرد بافت بهبود می‌یابد. استفاده از این دارو در مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده و از انحطاط دیسک‌ها جلوگیری کرده است.
معمولا برای درمان کمردرد ناشی از انحطاط دیسک از جراحی یا تزریق داروهای استروئیدی استفاده می‌شود که در همه بیماران قابل انجام نیست؛ به همین دلیل بیماران مجبور به استفاده طولانی‌مدت از داروهای مسکن هستند.
کمردرد بسیار شایع است و تقریبا ۸۰ درصد افراد در طول زندگی شدت‌های مختلفی از آن را تجربه می‌کنند، ولی انجمن ارتوپدی آمریکا راهکارهایی را ارائه می‌دهند که امکان بروز کمردرد را کاهش می‌دهند:

هنگام نشستن دقت کنید و از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید.
هنگام خواب زیر زانو بالشت قرار دهید.
برنامه ورزشی منظم داشته باشید.
با مصرف شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله استخوان ها را تقویت کنید.
در انتخاب کفش دقت کنید و از پوشیدن کفش های پاشنه دار خودداری کنید.
هنگام ایستادن و راه رفتن بدن را در بهترین وضعیت قرار دهید.
وزن خود را کاهش دهید.
سیگار را ترک کنید.
از بلند کردن و حمل اجناس سنگین خودداری کنید.
از پوشیدن شلوارهای تنگ اجتناب کنید.
عمیق نفس بکشید.
هنگام نشستن کف هر دو پا را با فاصله عرض شانه روی زمین قرار دهید.
هنگاه نشستن پاها را رویهم نیندازید.
از حمل کیف های دستی سنگین جلوگیری کنید.
هنگام نشستن و ایستادن سر خود را بالا نگه دارید.
از فعالیت های شدید بدنی پرهیز کنید.
روزی هشت لیوان آب بنوشید.
قبل از ورزش بدن را گرم و پس از آن بدن را سرد کنید.
تغذیه سالم و کافی داشته باشید.
به خواب کافی توجه کنید.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین