درخواست به رسمیت شناختن “شخصیت حقوقی” شامپانزه‌ها

۸

گروهی از طرفداران حقوق حیوانات از سه دادگاه آمریکا درخواست ‎کرده‌اند که شخصیت حقوقی شامپانزه‌ها را به رسمیت بشناسند. این درخواست به وکالت از ۴ شامپانزه ارائه شده است که از نگاه این گروه دارای “حقوق اساسی قانونی” هستند.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از تلاش گروه “پروژه حقوق غیربشر” برای به رسمیت شناخته شدن حقوق شامپانزه‌ها خبر داد. به نقل از این گزارش که سه‌شنبه (۳ دسامبر/ ۱۲ آذر) منتشر شده این گروه با مراجعه به دادگاه دولتی نیویورک خواستار ثبت شخصیت حقوقی برای شامپانزه‌ای به نام “تومی” شده است.

در این درخواست “زندانی کردن” تومی در یک اتاقک “کوچک و نمناک” ‎در مرکز نیویورک غیرقانونی خوانده شده است. گروه “پروژه حقوق غیربشر” خواستار آزادی فوری تومی و انتقال او به پناهگاه میمون‌ها شده است تا او باقی زندگی‌اش را در محیطی بگذراند که به محیط زیستی طبیعی او نزدیک‌تر است.

گروه یادشده از دادگاه درخواست کرده با صدور حکمی روشن کند که “شامپانزه یک شیئی نیست که در مالکیت” کسی باشد بلکه “یک شخص حقوقی خودمختار و دارای درک است که دارای حقوق اساسی است و نباید زندانی شود”.

شامپانزه‌ها دارای توانایی شناختی پیچیده هستند

گروه غیرانتفاعی “پروژه حقوق غیربشر” در این هفته به وکالت از ۴ شامپانزه، ۴ شکایت مطرح کرده است.

شکایت از وضعیت یک شامپانزه‌ی ۲۶ ساله به نام “کیکو” که ناشنواست و در یک خانه خصوصی در منطقه آبشار نیاگارا زندگی می‌کند یکی از شکایت‌های مطرح شده توسط این گروه است.

این گروه همچنین خبر داده است که روز پنج‌شنبه درخواست مشابهی به وکالت از دو شامپانزه‌ی جوان نر مطرح می‌کند که “هرکولس” و “لیو” نام دارند.

این دو شامپانزه در دانشگاه “استونی بروک” واقع در “لانگ ایلند” مورد تجربه “لوکوموتیف” یا نیروی محرکه قرار گرفته‌اند. مالکان دو شامپانزه تا کنون به پرسش رسانه‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

DW.DE

تفاوت توانایی کار گروهی در کودکان و میمون‌ها

معطرکننده دنیای میمون‌ها: ادرار

اشاره به “توانایی شناختی پیچیده” شامپانزه‌ها

دانشمندانی معتقدند که شامپانزه‌ها دارای توانایی‌ شناختی پیچیده هستند، به عنوان مثال آگاهی از گذشته یا توانایی انتخاب کردن، آنها حتی می‌توانند عواطف پیچیده مانند همدلی خود را نشان دهند.

استیفن وایس، مدیر “پروژه حقوق غیربشر” در گفتگو با خبرگزاری رویترز با اشاره به توانایی‌های شناختی پیچیده شامپانزه‌ها خواستار حمایت از حقوق این حیوانات شده است.

وایس تأکید کرده است که تحقیق پروژه حقوق غیربشر زمینه ارائه درخواست به رسمیت شناخته شدن حقوق شامپانزه‌ها را با ارائه شکایت به دادگاه فراهم کرده است.

انتخاب دادگاه ایالتی نیویورک هم به گفته او به دلیل انعطاف‌پذیری به نسبت بالا در دادگستری این ایالت است که به تخلفات قانونی به شکل مقتضی رسیدگی می‌کند. گروه پروژه حقوق غیربشر می‌گوید که درهمین نیویورک بود که بردگان اجازه یافتند موقعیت‌شان را به چالش بکشند و حق آزادی خود را طلب کنند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین