داروی ‘موثر در جلوگیری از پیشروی آلزایمر’ معرفی می‌شود

0 ۴
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند

انتظار می رود تا ساعاتی دیگر شیوه‌ای جدید برای مقابله با پیشروی بیماری آلزایمر معرفی شود.

به گفته برگزار کنندگان کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر در آمریکا، در نشست این کنفرانس در روز چهارشنه، ٣١ تیر (٢٢ ژوئیه)، شرکت دارویی الی لیلی، که یک شرکت آمریکایی است، نتیجه آزمایش‌های کلینیکی شیوه درمانی با استفاده از دارویی را اعلام خواهد کرد که نشان می‌دهد می‌توان سرعت تحلیل سلول‌های مغزی مبتلایان به آلزایمر را به طرز قابل توجهی کاهش داد و مانع از تشدید بیماری شد.

تا کنون درمان آلزایمر عمدتا متوجه کاهش آثار و عوارض بیماری و در نتیجه، ایجاد شرایط بهتر برای بیمار بوده است اما پژوهشگران شرکت الی لیلی گفته‌اند که شیوه جدید، که به آن سولانزوماب Sulanezumab نام داده‌اند بیماری را کمابیش در مراحل اولیه متوقف می‌کند یا دست کم از شدت گرفتن آن به طور موثر جلوگیری به عمل می‌آورد.

آزمایش‌های اولیه دارو در سال ۲۰۱۲ تاثیر مشخصی را نشان نداد اما زمانی که پژوهشگران به یافته‌های قبلی حاصل از این آزمایش‌ها نگاه کردند، متوجه شدند که ظاهرا در مورد افراد مبتلا به عوارض ملایم تر آلزایمر موثر بوده است.

شیوه‌های درمانی رایج آلزایمر می‌کوشد به یاخته‌های مغزی کمک کند تا به شکل بهتری با هم ارتباط داشته باشند اما این شیوه‌ها مانع از ادامه روند بیماری نمی‌شود و به این ترتیب، با گذشت زمان و آسیب بیشتر به مغز، کارآیی این شیوه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

در مقابل، گفته می شود که روش درمانی جدید به شکلی موثر عامل بیماری را هدف قرار می‌دهد و مانع از آن می‌شود که با سرعت هر چه بیشتر، به مغز آسیب برساند و بیماری را وخیم‌تر کند.

گفته شده است که روش درمانی جدید مانع از تحلیل رفتن سلول‌های مغر می‌شود

تا کنون، شرکت الی لیلی رسما در مورد نتیجه تحقیقات پیرامون کارآیی این دارو اظهار نظری نکرده است اما پژوهشگران این شرکت در اجلاسی که اخیرا برگزار شده بود گفتند که نتیجه به دست آمده از ٢٨ هفته درمان نشان می‌دهد که بیمارانی که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر تحت معالجه قرار گرفتند توانایی ذهنی خود را در حدی بازیافتند که در بیماران قدیمی‌تر مشاهده نمی شد.

به گفته آنان، این نتیجه نشان داد که استفاده از این شیوه درمانی روند بیماری را به شکل قابل توجهی تغییر داده است.

سال گذشته، پژوهشگران دانشگاه استانفورد در آمریکا گفتند که براساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند، دریافته‌اند که تقویت سیستم دفاعی بدن می‌تواند به کاهش عوامل ایجاد بیماری آلزایمر کمک کند و در حال حاضر، به تحقیقات در مورد یافتن دارویی برای تقویت سیستم دفاعی در برابر این بیماری ادامه می‌دهند.

پژوهشگران امپریال کالج دانشگاه لندن هم شیوه جلوگیری از فعالیت آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که باعث بروز بسیاری از بیماری‌های لاعلاج از جمله سرطان و آلزایمر می‌شود.

شمار دیگری از موسسات تحقیقاتی نیز از موفقیت در یافتن روش‌های تشخیص علایم اولیه بیماری زوال عقل، حتی تا ده سال قبل از بروز نخستین عوارض آن، سخن گفته‌اند اما اگر شرکت ایلی لیلی در گزارش روز چهارشنبه خود، از موفقیت در آزمایش شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به آلزایمر خبر بدهد، باید آن را نقطه عطفی مهم در مسیر درمان این بیماری دانست.

در حال حاضر، میلیون‌ها نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. شمار مبتلایان در بریتانیا به حدود ۸۵۰ هزار نفر می‌رسد و هر ساله دست کم ۶۰ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین