داروی جدید افسردگی

0 ۰

کتامین یک داروی تضعیف‌کننده سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است که در سال 1963 تولید شده و در حال حاضر ساختار و خواص آن به دلیل خاصیت توهم‌زایی توسط محققان مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفته است. همچنین تاثیر سریع این دارو بر بهبود افسردگی از یک دهه قبل توجه محققان را به خود جلب کرده است.
محققان دانشگاه کلمبیا برای اولین بار افکار خودکشی را به عنوان یکی از عوارض افسردگی، به طور خاص مورد مطالعه و بررسی قرار داده و به تاثیر کتامین بر بهبود این عارضه تمرکز کرده‌اند.
در این تحقیقات که با کمک 80 بیمار مبتلا به افکار شدید خودکشی انجام گرفت، محققان داوطلبان را به دو دسته تقسیم کردند و به یک گروه میزان اندکی از داروی کتامین و به گروه دیگر داروی آرام‌بخشی موسوم به میدازولام تزریق کردند. داروی اخیر معمولابرای درمان افکار خودکشی حاد به بیماران در معرض خطر تجویز می‌شود.
24 ساعت پس از تزریق داروها به بیماران، گروهی که کتامین دریافت کرده بود در مقایسه با گروه دیگر بهبود چشمگیری یافته و افکار خودکشی آن‌ها به شدت کاهش یافته بود.
به منظور بررسی آثار بلندمدت این داروها، وضعیت داوطلبان شش هفته بعد مجددا ارزیابی و معلوم شد کتامین آثار پایدارتری داشته است. اعضای گروهی که کتامین مصرف کرده بودند به‌طور کلی بهبود یافته و آثار افسردگی و خستگی در آن‌ها کاهش یافته بود. این وضعیت نشان دهنده خاصیت ضد افسردگی کتامین و تاثیرگذاری سریع آن بر افکار خودکشی است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Psychiatry منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین