خواب و تغذیه

0 ۰

افزایش تمایل به فست فود با محرومیت از خواب و علت آن
وقتی که شما از خواب محروم هستید به دونات، سرخ کردنی ها و پیتزا کشش پیدا می کنید. به گزارش نوروسافاری مطالعه ی جدیدی از دانشکده ی پزشکی دانشگاه نورث وسترن به این مسأله پی برده است که چرا بعد از یک شب بی خوابی، شما به غذاهای با کالری بیشتر و با چربی بالا اشتیاق پیدا می کنید- و همچنین به این موضوع پرداخته است که چطور می توان از آن انتخاب های ناسالم ممانعت کرد.
تقصیر برگردن بینی شما- یا به عبارتی سیستم بویایی- است که براساس این مطالعه به دو روش توسط محرومیت از خواب تحت تاثیر قرار می گیرد. وهله ی نخست با تند و تیز کردن رایحه ی غذا برای مغز شروع می شود، بنابراین مغز می تواند بین رایحه های مربوط به غذا و بی ارتباط با غذا بهتر تفاوت قایل شود. دوم اینکه در ارتباطِ بین سایر نواحی مغزی که علایم غذا را دریافت می کنند نوعی نقص بوجود می آید. و با این نقص، تصمیمات در مورد اینکه چه چیزی باید خورده شود تغییر می کنند.
تورستن کانت، نویسنده ی ارشد و استادیار عصب شناسی در مدرسه ی پزشکی فِینبرگ واقع در دانشگاه نورث وسترن می گوید:
وقتی که شما از خواب محروم هستید، ممکن است این نواحی مغزی اطلاعات کافی دریافت نکنند، و شما با انتخاب علایم نشان دهنده منابع غنی ترِ انرژی، این نقص را به صورتی افراطی جبران می کنید.
اما همچنین این امکان هست که این نواحی مذکور در نظارت بر پیام های تیز شده در قشر بویایی ناتوان باشند. که می تواند منجر به انتخاب دونات و سیب زمینی سرخ کرده شود.
تحقیق قبلی نشان می دهد که محرومیت از خواب کانابینوید های درونزاد معینی را افزایش می دهد که به صورت طبیعی توسط بدن تولید می شوند و برای رفتار غذاخوردن و نحوه ی پاسخ مغز به رایحه ها، ازجمله بوی غذا مهم هستند.
کانت می گوید:ما همه ی این ها را در کنار هم قرار دادیم و با این سوال مواجه شدیم که تغییر در دریافت غذا بعد از کمبود خواب آیا با نحوه ی پاسخ دادن مغز به رایحه ی غذا مرتبط است؟ و آیا این معلول تغییرات کانابیونید های درونزاد است؟ چیزی که مغزمان را وادار می کند تا به صورت متفاوتی پاسخ دهد و همین پاسخ متفاوت ما را مجبور می کند تا به شکل متفاوتی بخوریم؟
ما متوجه شدیم شرکت کنندگان تصمیمات تغذیه ایِ شان را تغییر دادند، بعد از محروم شدن از خواب آنها خوراکی هایی با تراکم انرژی بالاتر(میزان کالری بیشتر در هر گرم) را خوردند همچون دونات، بیسکویت های کوچک شکلاتی و خلال سیب زمینی……….
دانشمندان آزمودنی ها را قبل از ورود به بوفه در دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی قرار دادند. سپس آنها در حالی که قشر پریفرم آزمودنی ها را اسکن می کردند به آنها تعدادی رایحه ی متفاوت غذا و تعدادی رایحه ی غیر از غذا ارایه کردند- ناحیه ی پریفرم اولین ناحیه ­ی قشری مغز است که از بینی ورودی دریافت می کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین