خشکسالی را به رسمیت بشناسیم

۰

101

اعتماد| خشکسالی در کشور به رسمیت شناخته شد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ‌راهکار مدیریت صحیح آب در کشور را ‌به رسمیت شناختن خشکسالی دانست و خواستار تغییر نگاهی شد که از خشکسالی به عنوان حادثه‌یی غیرمترقبه یاد می‌کند.
معصومه ابتکار، ‌با اشاره به پیش‌بینی مراکز علمی جهانی از ادامه خشکسالی و کم‌آبی در مناطق جهان و به خصوص خاورمیانه گفت: «این وضعیت برای کشورهایی که به فکر حکمرانی خوب و ایفای نقش اساسی در آینده توسعه و محیط زیست در سطح ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی هستند، یک هشدار بزرگ است.»
گرمایش زمین، ‌بحث دیگری است که ابتکار به آن پرداخته است، ‌از نگاه او یکی از مهم‌ترین هشدارهای جهانی گرمایش زمین است، ‌این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش دو درجه‌یی دمای عمومی جهانی است. ابتکار در این خصوص افزود: «به دلیل همین بحران جهانی گرمایش زمین است که کلیه کشورها ملزم به ارایه راهبردهایی برای کاهش گازهای گلخانه‌یی شده‌اند و در همین راستا ایران نیز راهبرد کاهش گازهای گلخانه‌یی و اقتصاد کم‌کربن را در دست تدوین دارد.»
وی ضمن اشاره به وجود بحران آب در بخش وسیعی از کشور گفت: تغییر نگاه و انقلاب فکری در مدیریت مصارف و منابع آب یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های مقابله با بحران آب است و برگزاری چنین همایش‌هایی به این انقلاب فکری و تدوین سیاست‌های اجرایی کمک خواهد کرد.
ابتکار از تدوین لایحه تالاب‌ها در دولت یازدهم خبر داد و گفت: هیات وزیران در کنار نگاه نقادانه به حوزه آب و محیط زیست، حمایت‌های ویژه‌یی را نیز از این بخش‌ها داشته و با تدوین لایحه تالاب‌ها، در تلاش است با تعدیل و اصلاح سیاست اجرای طرح‌های یک سویه‌انتقال آب، حقابه طبیعت را نیز برای حفظ تالاب‌ها تضمین کند.
تامین حقابه تالاب‌های کشور، ‌با توجه به اوضاع اقلیمی کشور و مدیریت آب، امری است که با وجود بیان شدن و اصرار بر تامین آن از سوی سازمان متولی، ‌همچنان مغفول مانده و درصد زیادی از تالاب‌های کشور، ‌یا خشک شده‌اند یا در آستانه خشک شدن‌اند.
ابتکار حقابه طبیعت را امکان انجام خدمات طبیعی برای تامین منابع آب برای بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب تعریف کرد و افزود: باید این حقابه به‌صورت پایدار در نظر گرفته شود تا طبیعت قادر به ادامه خدمات خود باشد. در بودجه سال آینده بر اساس نگاه مثبت دولت ردیف اعتباری مناسبی برای تالاب‌های هامون، بختگان، پریشان و به‌ویژه دریاچه ارومیه اختصاص یافته که این موضوع نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به موضوع آب و محیط زیست است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید تحول نگاه در بخش آب را به تمامی سطوح اقتصادی و تصمیم‌گیری کشور منتقل کنیم، گفت: این تغییر باید از مبانی علمی آغاز شود و سپس در سیاست‌ها و برنامه‌ها به آن بپردازیم؛ چراکه این موضوع یک چرخه به‌هم پیوسته است.
وی ارزیابی زیست‌محیطی را راهکار اصلی برای سازگاری توسعه با محیط زیست برشمرد و ادامه داد: این لایحه در دستورکار دولت قرار دارد و کلیات آن نیز تصویب شده است. کنترل خروجی پساب‌ها و پایش آنها، ‌از وظایف سازمان محیط زیست است که ابتکار با اشاره به آنها، ‌از مدیریت یکپارچه پساب‌های صنعتی، زه‌آب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی در کنار هم، نوید بهبود کیفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی، تالاب‌ها و سواحل کشور خبر داد.
او همچنین با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو در تامین حقابه طبیعت و اصل قرار دادن این مساله گفت: «اصل را باید بر حفاظت و مدیریت صحیح منابع آب و توجه به حقابه طبیعت بگذاریم؛ این مورد در گذشته هیچگاه در نظر گرفته نشده است و تغییر رویکردی که هم‌اکنون در دولت یازدهم اتفاق افتاده، توجه به حقابه طبیعت است که این امر در سیاست‌های وزارت نیرو نیز مشهود است. ما باید حقابه طبیعت، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، آب‌های زیرزمینی و منابع طبیعی را در سیاست‌های ملی به رسمیت شناخته و پس از آب شرب، باید ابتدا نیازهای طبیعت را تامین کنیم تا طبیعت نیز پاسخگوی نیازهای ما باشد.»

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین