خاطره بازی مغز

0 ۲۷

محققان دانشگاه بیرمنگهام دریافتند زمانی که شخص خاطره ای از یک رخداد را به یاد می آورد، مغز او رخداد را به صورت معکوس و از آخر به اول بازسازی می کند.

محققان برای بازسازی فرآیند به یادآوری خاطرات در مغز از تکنیک های رمزگشایی مغز استفاده کردند. این تکنیک ها امکان تشخیص زمان فعال شدن یک خاطره در مغز را فراهم می کنند.
بر اساس این بررسی ها مشخص شد زمانی که اطلاعات مربوط به یک شی بصری در مغز بازیابی می شود، مغز ابتدا روی مفهوم کلی آن متمرکز شده و سپس جزئیات بیشتر را به آن اضافه می کند. این شیوه بازیابی اطلاعات دقیقا عکس فرآیندی است که هنگام مشاهده تصاویر برای اولین بار در مغز رخ می دهد. هنگامی که ما یک شی پیچیده را برای اولین بار مشاهده می کنیم، جزئیات بصری شامل الگوها و رنگ ها پیش از هر چیز ثبت می شوند. در مرحله بعد اطلاعات با معنی که ماهیت شی موردنظر را تعیین می کنند، پردازش شده و به خاطر سپرده می شوند.
به گفته محققان خاطراتی که به یاد می آوریم، دقیقا همان رخدادهایی نیستند که تجربه کرده ایم؛ بلکه این خاطرات در یک فرایند مغزی بازسازی می شوند و این فرآیند تحت تاثیر دانش فردی و دیدگاه های هر شخص قرار دارد.
در حال حاضر محققان در تلاشند تا چگونگی و محل به یادآوری خاطرات پیچیده در مغز را شناسایی کنند و مسیرهای به یادآوری خاطرات را بیابند. پس از شناسایی این مسیرها در مغز سالم، محققان می توانند نحوه تغییر این مسیرها را در یک فرآیند پیری سالم بررسی کنند و روش هایی را برای یادآوری خاطرات پس از اختلال فشار ناشی از حوادث توسعه دهند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین