تشخیص و درمان تومورهای مغزی با ابزار سه بعدی

0 ۰

پژوهشگران اسپانیایی با کمک یک روش تجزیه و تحلیل سه‌بعدی موفق شده‌اند تومورهای مغزی را با دقت بیشتری بررسی کنند تا درمان بهتری برای آنها ارائه دهند.

 پژوهشگران اسپانیایی با استفاده از یک روش تجزیه و تحلیل میکروسکوپی سه‌بعدی توانسته‌اند بازسازی دقیقی را از “گلیوبلاستوما”(Glioblastoma) در انسان به دست بیاورند. این پژوهش با یافتن و طراحی اهداف درمانی، اطلاعات جدیدی را برای کمک به تشخیص ارائه می‌دهد.

گلیوبلاستوما، یکی از شایع‌ترین انواع تومور بدخیم است که در نخاع یا مغز دیده می‌شود. “جورج پل کریبارو”(George Paul Cribaro)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این تجزیه و تحلیل جدید در مورد تصاویر سه‌بعدی و داده‌های کمی، به ارزیابی تومور در ابعاد کامل خود و شناسایی محل دقیق قرار گرفتن تومور کمک خواهد کرد. این کار، اطلاعات کامل‌تری را نسبت به تحلیل‌های دوبعدی معمول فراهم می‌کند.

پژوهشگران با این روش جدید، تغییرات صورت گرفته در رگ‌های خونی تومور را نشان می‌دهند و این که ناهنجاری‌های صورت گرفته در دیواره عروقی، مانع ورود لنفوسیت‌های تی که دفاع بالقوه در برابر سلول‌های تومور هستند، نمی‌شود.

این تصاویر، تومور را به دو ناحیه تقسیم می‌کنند. بافت تومور و “استروما”(stroma) که از تومور پشتیبانی می‌کند و ریزمحیط‌های ایمنی گوناگونی در آن وجود دارند. “کارلوس بارسیا”(Carlos Barcia)، از پژوهشگران این پروژه گفت: سلول‌های ایمنی مانند میکروگلیاها و درشت‌خوارها در هر دو ناحیه دیده می‌شوند اما توسط زیرمجموعه‌های متفاوتی شکل می‌گیرند. شاید این تمایز محلی و جمعیتی، عامل مهمی باشد که به تشخیص و پژوهش در مورد اهداف درمانی جدید کمک می‌کند.

این پژوهش، مجموعه‌ای از تصاویر مرجع را فراهم می‌کند که درک پیچیدگی تومور را سهولت می‌بخشند و برخی از جنبه‌هایی را که باید هنگام طراحی روش‌های درمانی جدید در نظر گرفته شوند، نشان می‌دهند.

این پژوهش، در مجله “Acta Neuropathologica Communications” به چاپ رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین