تشخیص ‘سریع و دقیق’ عفونت ادراری با استفاده از مهندسی ژنتیک

Image copyrightThinkstock

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند با استفاده از یک روش جدید برای تعیین توالی دی‌اِن‌اِی (DNA sequencing) می‌توان عفونت‌های ادراری را سریعتر درمان کرد.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایست‌آنگلیا نشان می‌دهد این فناوری باعث درمان سریع‌تر و استفاده بهینه از آنتی‌بیوتیک می‌شود.

پژوهشگران این دانشگاه می‌گویند با استفاده از وسیله‌ای به اندازه یک یواِ‌س‌بی (USB) می‌توان مستقیما می‌توان نمونه ادرار را با سرعتی چهار برابر روش‌های فعلی آزمایش کرد و جواب گرفت.

در حال حاضر تشخیص سریع عفونت ادراری با روشی به نام نوار معرف (dipstick) انجام می‌شود. نوار معرف در نمونه ادرار فرو برده می‌شود و تغییر رنگ آن وجود عفونت را نشان می‌دهد.

این روش، نوع عفونت را تشخیص نمی‌دهد و تشخیص دقیق به کشت ادرار در آزمایشگاه نیاز دارد که چند روز وقت می‌گیرد.

پزشکان معمولا درمان را بر مبنای جواب نوار معرف شروع می کنند. آنها بر حسب مورد، ممکن است به همین جواب بسنده کنند یا نمونه ادرار را برای کشت و تعیین عامل عفونت به آزمایشگاه بفرستند.

اما در این موارد هم آنها بلافاصله درمان را با آنتی‌بیوتیک‌های مختلف شروع می‌کنند تا زمانی که بر حسب جواب کشت، درمان آنتی‌بیوتیکی را اصلاح کرده و آن را دقیق‌تر و موثرتر کنند.

Image copyrightThinkstock
Image captionروش سریع تشخیص عفونت ادراری با نوار معرف (dipstick)

پروفسور دیوید لیورمور از دانشکده پزشکی نوریچ می‌گوید این وضعیت باید تغییر کند: “باید تشخیص آزمایشگاهی سریعتر شود تا درمان را بتوان زودتر اصلاح کرد. این هم به نفع بیمار است و به نفع جامعه چون شمار آنتی بیوتیک‌های موثر رو به کاهش است.”

دکتر جاستین اُگریدی از دانشکده پزشکی نوریچ می‌گوید وسیله جدید طوری طراحی شده که موارد مقاوم به آنتی بیوتیک را هم تشخیص می‌دهد.

با این حال محققان می‌گویند فعلا این روش فقط در عفونت‌های شدید کارآیی دارد و آنها در تلاشند تا این نقص را رفع کنند.

در چند سال اخیر نگرانی از مقاومت به آنتی بیوتیک باعث نگرانی بسیاری از متخصصان و مسئولان بهداشتی در دنیا شده است.

در اروپا سالانه چهارصد هزار عفونت که به چند آنتی بیوتیک مقاومند ایجاد و باعث ۲۵ هزار مرگ می شود.

در دهه های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان و تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، از سال ۱۹۸۷ هیچ رده آنتی‌بیوتیکی جدیدی تولید نشده و در خط تولید شرکت‌های داروسازی بزرگ تقریبا هیچ آنتی بیوتیک تازه‌ای نیست.

در ایران بنا به گزارش‌های رسمی، مصرف آنتی بیوتیک ۱۶ برابر استاندارد جهانی است و پزشکان متخصص بطور متوسط برای نزدیک به نیمی از بیماران خود آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.