تشخیص زودرس الزایمر

0 ۱

محققان دانشگاه فنی کاناس واقع در لیتوانی، یک شیوه یادگیری عمیق ابداع کردند که توانایی پیش‌بینی ابتلا به آلزایمر را با استفاده از تصاویر مغز و با دقت نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد.

این مدل یادگیری عمیق با استفاده از یک شبکه عصبی شناخته شده موسوم به ResNet ۱۸ توسعه یافته و با استفاده از دو دسته تصویر MRI به دست آمده از مغز ۱۳۸ داوطلب متشکل از یک مجموعه با ۵۱.۴۴۳ تصویر و مجموعه دیگر با ۲۷.۳۱۰ تصویر آموزش داده شد.

پس از اتمام آموزش، این مدل توانست نشانه‌های اختلال شناختی خفیف را که مرحله اولیه ابتلا به آلزایمر و زوال عقل محسوب می‌شود، با دقت ۹۹.۹۹ درصد شناسایی کند.

محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند نرم‌افزاری را توسعه دهند که داده‌های مربوط به گروه‌های آسیب‌پذیر شامل افراد بالای ۶۵ سال با سابقه آسیب مغزی و افراد مبتلا به فشار خون را تجزیه و تحلیل کرده و به پزشکان در خصوص وجود احتمال ابتلا به آلزایمر، هشدار دهد.

ارتباط فشار خون و آلزایمر

محققان دانشگاه کلمبیا با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از ۱۱ هزار نفر دریافتند درمان پرفشاری خون احتمال بروز زوال عقل مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. بر اساس این مطالعه درمان پرفشاری خون به طور مستقیم در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل مرتبط با سن و تعویق آن موثر است.

با توجه به اینکه به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست، محققان درمان فشار خون بالا از دوران میانسالی را ضروری می‌دانند، از طرفی فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Diagnostics  منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین