تشخیص دقیق سکته مغزی

0 ۴

یک شرکت آمریکایی، ابزار جدیدی برای تشخیص سکته شدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه داده که دقت آن تا 92 درصد تخمین زده شده است.

شرکت “سربروتک”، یک شرکت سازنده ابزار پزشکی نوین واقع در کالیفرنیا است که بر پیشرفت ابزار عصبی قابل حمل تمرکز دارد.

“هدست سربروتک” (Visor Cerebrotech)، یک ابزار عصبی بی‌سیم غیرتهاجمی است که برای کمک به ارزیابی “ناهمامونی”(asymmetry) میان نیم کره‌های مغز بیمارانی که تحت بررسی عصبی هستند، استفاده می‌شود.

این ابزار جدید، روش دقیق و سریعی برای تشخیص سکته شدید فراهم می‌کند و تصمیم‌گیری برای نحوه درمان بیمار را آسان می‌سازد.

روش کار این ابزار، از راه فرستادن امواج رادیویی کم انرژی به مغز است. با عبور امواج از میان مایع داخل مغز، فرکانس آنها تغییر می‌کند. یک سکته شدید می‌تواند موجب تغییر در این مایع و ناهمامونی در امواجی شود که توسط نقاب سربروتک تشخیص داده شده‌اند.

تشخیص سریع و درمان سکته، پیامهای احتمالی بهتری برای بیمار دارد.

این وسیله، به آموزش کمی نیاز دارد و به سادگی، خطر تشخیص اشتباه انسانی را در ارزیابی‌ها کاهش می‌دهد.

پژوهشگران “دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی” (MUSC)، در بررسی اخیر خود، دقت این ابزار را در تشخیص سکته شدید بیماران آزمایش کردند. هر مرحله برای هر بیمار، تقریبا 30 ثانیه به طول انجامید.

پژوهشگران، نتایج تشخیص این ابزار را با بررسی‌های فیزیکی استانداردی که توسط پرسنل اورژانس انجام می‌شود، مقایسه کردند. سپس، یک عصب‌شناس، با استفاده از روش‌ عکسبرداری عصبی، تشخیص کاملی ارائه داد.

در نهایت مشخص شد که دقت تشخیص این ابزار در مقایسه با عصب‌شناس، 92 درصد است که پیشرفتی در بررسی‌های فیزیکی استاندارد محسوب می‌شود زیرا دقت این روش‌ها 40 تا 89 درصد است.

پژوهشگران در نظر دارند از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده کنند تا این ابزار در آینده بتواند به طور مستقل و بدون کمک عصب شناس، سکته ضعیف و شدید را تشخیص دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین