تشابه مغز مردان و زنان

0 ۱

C70B9EF7-830E-4C28-B775-E0EA9D2FB43F_w640_r1_s

پژوهشگران دانشگاه تل آویو در اسرائیل می گویند، ساختار مغز زنان و مردان بسیار بیش از آنچه پیشتر تصور می شد، به یکدیگر شباهت دارند و با مشاهده پرتونگاری و اسکن مغز، نمی توان جنسیت فرد را پیش بینی کرد.

دانشمندان سال های زیادی معتقد بودند که ساختار مغز زن و مرد متفاوت است؛ به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه تل آویو تصمیم گرفتند این تفاوت ها را شناسایی و طبقه بندی کنند.

دفنا جوئل از دانشگاه تل آویومی گوید “ما مغز ۱۴۰۰ نفر را که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، بررسی کردیم. تفاوت هایی بین نمونه ها وجود داشت که در بعضی مناطق غالب بود. اما در مجموع، مشاهدات ما نشان داد که اختلاف در ساختار مغزی افراد همجنس، خیلی بیشتر از اختلاف در ساختار مغزی یک جنس با جنس دیگر است.”

پژوهشگران دانشگاه تل آویو می گویند، وقتی اطلاعات را جمع بندی و تحلیل می کنید، یک سری از ویژگی ها در چند ناحیه مشخص مغز زنان و مردان متفاوت است، اما همان ویژگی های مثلا مردانه در مغز زنان بسیاری وجود دارد و بالعکس؛ پس می توان نتیجه گیری کرد این تفاوت ها قطعی نیستند و از فردی به فرد دیگر متفاوتند.

دفنا جوئل که سرپرست این تیم تحقیقاتی را به عهده داشته است، می گوید به احتمال زیاد این تفاوت ها ناشی از علائق، آموخته ها و نقش های اجتماعی آنها است و نه جنسیت آنها.

وی می گوید “معنای این پژوهش به زبان ساده آن است که پیش فرض هایی مبتنی بر تفاوت جنسیتی علائق، رفتارها و واکنش های اجتماعی پایه و اساس علمی ندارد و ما نمی توانیم چون اندام های جنسی زن و مرد کاملا متفاوت هستند، خط و مرز روشنی بین مغز زن و مرد هم بکشیم.”

در حالی که بسیاری از دانشمندان معتقدند، خصلت های آناتومیک مغز زن و مرد متفاوت است، گروهی از آنها می گویند، عملکرد مغز نیز بین دو جنس متفاوت است.

با این همه متخصصان بهداشت روانی می گویند در حال حاضر هیچ مستند علمی دال بر این که تفاوت های بیولوژیک زن و مرد موجب تفاوت شخصیت و اختلالات شناختی-رفتاری آنها می شود، وجود ندارد و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین