تحریک غیر تهاجمی مفز و اموزش بهتر

0 ۲۴

محققان یک راهکار غیرتهاجمی برای تحریک اعصاب متصل به مغز ارائه کردند که موجب بهبود قابل توجه توانایی یادگیری زبان جدید می‌شود.

محققان دانشگاه پیتزبورگ با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو در آمریکا در این شیوه از یک دستگاه کوچک استفاده کردند که داخل گوش قرار گرفته و با ایجاد پالس‌های الکتریکی کوچک، عصب واگ را که طولانی‌ترین عصب مغزی است، به صورت غیرتهاجمی، تحریک می‌کند. به اعتقاد محققان با استفاده از این دستگاه می‌توان سایر انواع یادگیری را نیز بهبود بخشید.

برای آزمایش این فناوری از ۳۶ داوطلب بزرگسال انگلیسی زبان استفاده شد. محققان نحوه تشخیص چهار لحن مختلف زبان چینی مندرین را که یکی از دشوارترین زبان‌های جهان است، در جریان مکالمات عادی به این افراد آموزش دادند.

در این آزمایش، داوطلبانی که تحریک عصبی را دریافت کردند، در مقایسه با سایر داوطلبان توانستند لحن‌های مختلف زبان مندرین را دو برابر سریع‌تر تشخیص دهند. این اولین بار است که تحریک غیرتهاجمی عصب واگ موجب بهبود یک توانایی شناختی پیچیده در افراد سالم می‌شود.

محققان از سال‌ها قبل، از تحریک عصب واگ برای درمان صرع استفاده می‌کنند، ‌اما اخیرا ارتباط تحریک این عصب با درمان بسیاری از بیماری‌ها، از افسردگی گرفته تا بیماری‌های التهابی مورد توجه قرار گرفته است.

البته در اغلب موارد تحریک عصبی مغز با استفاده از روش‌های تهاجمی مانند ایمپلنت‌ها انجام می‌شود اما استفاده از روش‌های غیرتهاجمی مانند آنچه در این تحقیقات انجام شد، ‌امکان بهره‌مندی از مزایای این شیوه را با هزینه کمتر و ایمنی بیشتر فراهم می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه npj Science of Learning منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین