برخی معضلات ازادی ماری جوانا در امریکا

0 ۳۳

نزدیک به شش ماه است که استعمال ماری‌جوانا در کلرادوی آمریکا قانونی شده است. در عرض این مدت گردشگران از سراسر آمریکا به این ایالت می‌آیند و تورهای ویژه ماری‌جوانا و کسب و کار از این راه رونق پیدا کرده‌اند.

قانونی شدن مصرف ماری‌جوانا در کلرادو موجب به راه افتادن کسب و کاری تازه در این ایالت شده است. حالا دیگر نزدیک به شش ماه می‌شود که تورهای ویژه گردشگری به راه افتاده و علاقمندان برای کشیدن یک دل سیر ماری‌جوانا، با خیالی راحت، از سراسر آمریکا راهی این ایالت می‌شوند.

لس یکی از آنهاست. او اهل شهر کانزاس است و به گفته خودش اگر هوس کشیدن ماری‌جوانا در خانه را می‌کرد و آن را به لب می‌برد، بدون تردید جایش در زندان می‌بود. حالا لس در یک لیموزین متعلق به یک شرکت گردشگری نشسته و با آرامش پک محکمی به جوینتی (سیگار پیچیده شده با حشیش) می‌زند که دیگر سرنشین ماشین به دستش داده است.

او می‌گوید: «آنجایی که من زندگی می‌کنم، ویچیتا، اگر کسی در حالی که حشیش همراهش دارد، گیر بیافتند حداکثر برای پنج سال به زندان می‌افتد.»

لس به همراه همسرش برای گذراندن ماه عسل به شهر دنور (واقع در ایالت کلرادو) آمده است. سیندی، همسر لس نیز اهل کشیدن ماری‌جواناست و هر دوی آنها از این سفر لذت می‌برند. سیندی می‌گوید: «حالا می‌فهمم چرا بعد از قانونی شدن استعمال ماری‌جوانا مردم برای زندگی به اینجا می‌آیند.»

گردشگری ماری‌جوانا در کلرادو از حدود شش ماه پیش رونق گرفته است. بیش از ده شرکت خدمات گردشگری تورهای ویژه حشیش و ماری‌‌جوانا در سراسر شهر دنور به علاقمندان ارائه می‌کنند.

گردشگری ماری‌جوانا در کلرادو از حدود شش ماه پیش رونق گرفته استگردشگری ماری‌جوانا در کلرادو از حدود شش ماه پیش رونق گرفته است

برای الکس کشیدن ماری‌جوانا قبلا یک سرگرمی به شمار می‌رفت، اما حالا او این سرگرمی را به کسب و کار تبدیل کرده است: «من و شریک‌هایم فرصت را برای اینکه هم حال کنیم و هم پول دربیاوریم، فراهم دیدیم.» حالا شرکت جمع‌وجور “So Mile High” که الکس و دوستانش به راه انداخته‌اند، چهار کارمند دارد.

کن، کارشناس کامپیوتر است و از ۱۵ سالگی کشیدن ماری‌جوانا را شروع کرده است. او از شهر بوفالو، یکی از شهرهای بزرگ ایالت نیویورک راهی دنور شده است. تور چهارساعته‌ای که او رزو کرده، ۱۳۰ دلار برایش آب خورده اما این مبلغ برای او چندان اهمیتی ندارد: «من فقط به خاطر این تور اینجا آمدم.»

دیدار از یک مکان “رؤیایی”

برنامه این تور خلاصه و جمع و جور است: سر زدن به سه مغازه ماری‌جوانا فروشی، یک مغازه تخصصی فروش پیپ‌های با کیفیت برای کشیدن ماری‌‌جوانا (معروف به بُنگ) و دست‌آخر هم دیدار از یک مزرعه کاشت گیاه شاه‌دانه.

گردشگران حالا به مزرعه کاشت شاه‌دانه رسیده‌اند. ران، یک مدیر بازنشسته بانک و رئیس کنونی شرکت گردشگری خود هدایت گردشگران را در این قسمت بر عهده دارد؛ با توصیه‌های بسیار کاربردی: «جوینت‌هایتان را روی گیاه‌ها بگیرید و بپیچید. اینطوری اثرش خیلی قوی‌تر می‌شود.»

مشخص است که گردشگران به ذوق آمده‌اند. لس می‌گوید: «ایستادن در یک مزرعه کشت شاه‌دانه مثل رؤیا می‌ماند.» او در کنار همسرش در این مکان “رؤیایی” عکس یادگاری می‌گیرد. کن، متخصص کامپیوتر اهل بوفالو، به آنها نگاه می‌کند و با خنده می‌گوید: «این‌ها مثل بچه‌هایی می‌مانند که به مغازه آب‌نبات‌فروشی آمده باشند.»

مشاوره با کارشناسان

بعد از یک مشاوره تخصصی با فروشنده، کن دست به جیب برده و یک جوینت و یک بسته شکلات ماری‌جوانا می‌خرد. بعد از بازگشت به ماشین سرپرست گروه در مورد خوردنی‌های حاوی ماری‌جوانا نظیر آدامس و شکلات تذکر می‌دهد: «این‌ها خیلی آرام‌تر از جوینت اثر می‌کنند، اما در عوض قوی‌ترند.»

او اضافه می‌کند که اثر یک بسته شکلات این چنینی مثل یک شیشه ویسکی می‌ماند. منتقدان آزادسازی مصرف ماری‌جوانا می‌گویند محصولات خوردنی حاوی ماری‌جوانا یا حشیش عامل مرگ دو انسان در کلرادو بوده‌اند.

سرپرست گروه تأکید می‌کند که فروشگاه‌های خوب مسئولیتی را که متوجه آنان است، بسیار جدی می‌گیرند و دقیقا به مشتریان در مورد محصولاتی که قصد خریدشان را دارند و میزان اثربخشی آنان، توضیح می‌دهند.

بعد از پشت سرگذاشتن این تور چهارساعته و پک‌هایی که یکی پس از دیگری به جوینت‌ها زده شده‌‌اند، گردشگران همگی در حالی سرخوش و “های” به سر می‌برند. آنها متفق‌القول بر این عقیده‌اند که ۱۳۰ دلاری که برای این تور پرداخته‌اند، ارزشش را داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین