بدخوابی و اختلالات رفتاری

0 ۰

در تحقیقی که توسط انستیتو تحقیقات کودکان استرالیا (MCRI) انجام شده، شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد کودکانی که بد می‌خوابند دچار مشکلات رفتاری می‌شوند و البته برعکس این حالت هم صدق می‌کند.

به گزارش مجله «طب کودکان JAMA» در این تحقیق که اولین در نوع خود به شمار می‌رود، محققین، رابطه‌ دوطرفه بین مشکلات خواب و اختلالات رفتاری در کودکان پیش‌دبستانی را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

محققین نزدیک به 5000 کودک استرالیایی شرکت‌کننده در «مطالعه طولی کودکان استرالیا» را مورد آزمایش قرار دادند. شرکت‌کنندگان در این بررسی پنج بار در سنین 5-4 سالگی و 13-12 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند و در هر پنج نقطه زمانی، اطلاعات خواب و رفتاری کودکان جمع‌آوری شد.

اختلالات خواب با استفاده از گزارش والدین از شدت اختلال خواب کودک و مشکلات خاص خوابیدن در چهار شب یا بیشتر در طول هفته مشخص شد، مشکلاتی مانند دشواری در فرستادن کودک به رختخواب در شب، ناراحتی کودک از تنها خوابیدن، بیدار شدن در طول شب و بی‌قراری در خواب.

دکتر جان کواچ محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «نتایج این آزمایش مشخص کرد که بروز مشکلات خواب و اختلالات رفتاری برون‌گرایی در کودکان، که به‌ عنوان اختلال رفتاری و بیش‌فعالی شناخته می‌شوند، همیشه با هم در ارتباط بوده‌اند، طوری که بروز پیامدهای وخیم در یکی منجر به ایجاد مشکل در دیگری می‌شود».

قوی‌ترین رابطه بین این دو پیامد در دوره انتقال از پیش‌دبستانی به دبستان مشاهده‌ شده است. همچنین به‌طور معکوس، بروز اختلالات خواب با پیامدهای جزئی و مشکل رفتاری درون‌گرایی مرتبط بود.

به بیان دکتر کواچ: «مداخله برای حل مشکلات خواب می‌تواند منجر به بهبود اختلالات رفتاری برون‌گرایانه و درون‌گرایانه در کودکان شود و به همین ترتیب مداخله برای حل اختلالات رفتاری برون‌گرایانه هم می‌تواند در بهبود کیفیت خواب کودکان مؤثر باشد».

بررسی‌های بیشتر باید نشان دهد که آیا مداخله برای برطرف کردن مشکلات خواب می‌تواند منجر به بهبود هر دو اختلال رفتاری برون‌گرایی و درون‌گرایی شود یا خیر. درک این رابطه مشخص خواهد کرد که این مداخلات در چه زمانی باید انجام شوند و تمرکز آن باید بر چه موردی باشد.

گفتنی است این بررسی با همکاری دانشگاه ملبورن، دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند و دانشگاه دیکین استرالیا انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین