بانک جهانی: افزایش بهای غذا میلیونها نفر را به فقر فرو می برد

۰

با افزایش بهای گندم و سایر مواد غذایی طی چند ماه گذشته 44 میلیون نفر به فقر کشیده شده اند

بانک جهانی هشدار داده است که افزایش بهای غذا که بخشی از آن ناشی از بالا رفتن قیمت سوخت است، میلیونها نفر را به فقر شدید می برد.

این سازمان مالی جهانی می گوید که بهای غذا در مقایسه با سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است.

 به گفته کارشناسان بانک جهانی ناآرامی های خاورمیانه بر روی این روند صعودی اثر گذاشته است و از ژوئن گذشته تاکنون 44 میلیون نفر به فقر کشیده شده اند.

بر اساس این گزارش اگر بهای غذا 10 درصد دیگر افزایش یابد، 10 میلیون نفر بیشتر به زیر خط فقر شدید (1/25 دلار در روز) می روند.

بانک جهانی تخمین می زند که حدود یک میلیارد و دویست میلیون نفر روزانه با کمتر از 1/25 دلار زندگی می کنند.

رابرت زالیک رئیس بانک جهانی می گوید: “مردم فقیر بیشتر در رنج هستند و مردم بیشتری بدلیل افزایش بهای غذا فقیر می شوند.”

او که در نشست صندوق بین المللی پول و بانک جهانی سخن می گفت افزود باید غذا را در صدر اولویت ها قرار داد زیرا فقرا بیشتر پول خود را صرف غذا می کنند.

بانک جهانی می گوید بهای کالاهای اولیه در سطح سال 2008 که اوج قیمت غذا بود مانده است و قیمت گندم و سویا و ذرت همچنان رو به صعود است.

تنها برنج است که طی سال گذشته اندکی کاهش بها داشته است.

بانک جهانی پیشنهاد کرده که کشورهای تولید کننده غذا تشویق شوند محدودیتهای صادراتی خود را کاهش دهند تا بهای جهانی غذا تا حدی کنترل شود.

کارشناسان بانک همچنین توصیه کرده اند با اقدامات دیگری همچون پیش بینی دقیقتر آب و هوا، کمک های اجتماعی به مناطق فقیر، سرمایه گذاری بیشتر در کشاورزی و بکارگیری فناوری های جدید برای تولید برنجی مغذی تر به حل این مشکل کمک شود.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین