اهمیت مسائل شناختی در انسان

0 ۵

alz
به گزارش دبیرخانه پنجمین کنگره علوم اعصاب ایران، دکتر محمد قدیری وصفی با اشاره به ضرورت مداخلات دارویی و غیردارویی در مواجهه با اختلالات روانپزشکی اظهار کرد: مداخلات غیردارویی به عنوان حلقه مفقوده در نظام سلامت کشور تلقی می شود که از آن محروم هستیم.
وی افزود: رشته علوم اعصاب علم نسبتا نوپایی در ایران است و چند دانشگاه مادر کشور توانسته اند دکترای علوم اعصاب را راه اندازی کنند.
قدیری با بیان اینکه اختلالات پزشکی و روانپزشکی را می توان با علوم اعصاب مرتبط دانست، افزود: تمام اختلالاتی که در کلینیک های روانپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد، مربوط به علوم اعصاب است و بخشی از اختلالات بعد از جراحی های مغز و اعصاب نیز در حوزه رشته علوم اعصاب قرار می گیرد.
دبیر علمی بخش بالینی پنجمین کنگره علوم اعصاب ایران، ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل نیاز به متخصص علوم اعصاب در بالین، اختلالات اکتسابی است. به طوری که این اختلالات می تواند ناشی از ضربه به سر، آلزایمر، اختلالات حافظه و تمام اختلالات ناشی از یک بیماری مرتبط با مغز و روان باشد که می تواند اختلالات شناختی را نیز همراه داشته باشد.
قدیری با تاکید بر اینکه اختلالات عصب شناختی باعث می شود که فرد توانایی بازگشت به کار نداشته باشد، تصریح کرد: در این قبیل موارد، متخصصان علوم اعصاب باید مداخله کنند. یکی از حلقه های مفقوده در مداخلات بالینی این حوزه نقش متخصص علوم اعصاب در ارزیابی، درمان و بازتوانی است.
وی به معرفی مرکز مغز و شناخت در تهران برای ارائه خدمات اعصاب و روان به مردم اشاره کرد و افزود: این مجموعه تنها مرکز دانشگاهی با طیف گسترده ای از خدمات است که در کشور وجود دارد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: در مرکز مغز و شناخت تهران، تمام خدمات به صورت متمرکز به بیماران ارائه می شود.
قدیری با اشاره به اینکه آلزایمر، مصرف مواد مخدر، اسکیزوفرنی، اوتیسم و بیش فعالی مشکلات زیادی در زندگی افراد ایجاد می کنند، افزود: علاوه بر کلینیک های درمانی که برای این قبیل رفتارها نیاز داریم، باید مداخلات عصب شناختی را نیز داشته باشیم تا از عوارض این قبیل بیماری ها جلوگیری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین