اهمیت” سی ار پی” در بروز اختلالات خلقی

۵۹

سی ار پی CRP یک فاکتور التهابی است که دکتر باربارا گراسیوسBarbara Gracious از دانشگاه دولتی اوهایو به نقش ان در کمبود ویتامین دیD و بروز اختلالات خلقی علاقمند شده و مطالعه ای علمی انجام داده است.

نقش کمبود ویتامین دی  که یک نورواسترویید است در بروز اسکیزوفرنی-امراض قالبی-دیابت-اختلالات خلقی و شعوری-امراض خودایمنی و چاقی شناخته شده است.بالا بودن سی ار پی با پایین بودن ویتامین دی  و چاقی و وجود سائر فاکتورهای التهابی مانند IN6و الفا TNF همراه است.

خانم دکتر گراسیوس میزان CRP را در تعداد621 کودک  نرمال را در یک مطالعه اینده نگرانه برای بروز رفتارهای مانیک بررسی کرده و انها را به مدت طولانی دنبال کرد.وی به این نتیجه رسید که در کودکانی که میزان سی ار پی انها بالاتر بود تقریبا دو برابر انهایی که میزان سی ار پی انها نرمال بود ظرف دو سال پیگیری به اختلالات خلقی حمله ای مبتلا شدند.CRP به فسفوکولین که نوعی پروتین موجد التهاب است ملحق می شود.در 14 تا 35 درصد افرادی که افسردگی و اضطراب دارند میزان سی ار پی بالاست.

دکتر کوپلاند و همکارانش در مقاله ای که در سال 2012 در نشریه امریکایی روانپزشکی منتشر کردند نشان دادند که میزان سی ار پی در افرادی که اولین حمله افسردگی را داشتند در صورت بالا بودن معادل با احتمال وقوع حمله دیگری بود.

میزان سی ار پی همچنان در خانم ها که استعداد بیشتری برای افسردگی داشتند بالاتر بود.

به نطر می رسد که تجویز مکمل ویتامین دی-تغذیه مناسب وورزش و خواب کافی و مناسب در کودکان با “سی ار پی” پایین تر به عنوان سپر محافظتی در برابر اختلالات خلقی بعدی عمل کند.

اینکه ایا تجویز داروهای ضد التهاب مفید باشد باید مطالعات بیشتری انجام گردد.

منبعAmerican Journal of Psychiatry

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین