امیدواری به بازگرداندن قوه بینایی به نابینایان

۱

آزمایشات بر روی سلول پایه شبکیه می تواند ممکن است روزی معالجه نابینایی را امکان پذیر کند

تحقیقات دانشمندان کانادایی موجب این امیدواری شده که امکان دارد در آینده نابینایان و کسانی که قوه بینایی خود را تا حدی از دست داده اند بتوانند دوباره بینایی خود را به دست آورند.

در این تحقیقات، دانشمندان دانشگاه تورنتو، با استفاده از شبکیه چشم جسد انسان و نیز موش مرده، توانسته اند ثابت کنند که تکثیر سلول های پایه شبکیه امکان پذیر است.

دانشمندان مورد بحث ده سال قبل گزارشی انتشار داده بودند که در آن برای اولین بار ثابت کرده بودند که سلول های پایه در شبکیه چشم انسان و نیز موش های بالغ و سایر پستانداران وجود دارد.

اکنون پرفسور درک ون در کوی، می گوید تیم تحقیقاتی تحت نظر وی با همکاری بانک چشم کانادا موفق شده با استفاده از چشم انسان، سلول های پایه شبکیه را تکثیر کنند.

پرفسور درک ون در کوی، می گوید: ” بیست و چهار ساعت پس از فوت شخص، چشم او ( اهدا کننده) در اختیار ما قرار داده شد. ما توانستیم از چشم تنها یک نفر، حدود ده هزار سلول پایه به دست آوریم.”

این تحقیقات می تواند تاثیر بسیار مهمی در جلوگیری از زوال ماکولا macular degeneration داشته باشد.

این بیماری، نسوج شبکیه را از بین برده و در اشخاص بالای 60 سال به کوری منجر می شود.

پرفسور ون در کوی، هشدار می دهد که هنوز چالش های زیادی بر سر راه است که یکی از آنها این است که پس از مرگ شخص تنها پنج درصد سلول های پایه شبکیه، زنده باقی می مانند.

ولی او می افزاید دادن اجازه به یک شرکت آمریکایی برای آغاز آزمایشات سلول پایه جنینی با هدف مداوای بیماری زوال ماکولا، موجب دلگرمی او شده است.

پرفسور ون در کوی، اذعان دارد که بسیاری از آزمایشاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته باید بر روی انسان نیز صورت گیرد ولی می گوید صرف دادن این اجازه نشان می دهد که مراجع ذیربط در آمریکا در مورد این که انجام آزمایشات سلول پایه جنینی می تواند موجب پیشرفت در یافتن راه های جلوگیری از نابینایی شود، شواهد کافی به دست آورده اند.

افزایش سریع شمار افراد سالخورده در کشورهای غربی، سبب می شود که تحقیقات در این باره با سرعت بیشتری صورت گیرد.

به طور مثال در بریتانیا “پروژه برای نابینایی” نهادی که مرکزش در لندن است، این هدف بلندپروازانه را برای خود تعیین کرده که در طی پنج سال آینده برای بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که از زوال ماکولا رنج می برند، از سلول پایه استفاده کند

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین