ال‌نینیو در برخی مناطق جهان

0 ۱

تغییرات غیرعادی اقلیمی تاکنون خسارت‌های زیادی به ده‌ها کشور در جهان زده است. کارشناسان هواشناسی درباره این‌که پدیده ال‌نینیو به تنهایی عامل اصلی وقوع سیل در آمریکای جنوبی و انگلیس و طوفان در آمریکا است، اختلاف نظر دارند.

به گفته برخی کارشناسان پدیده‌ی ال‌نینیو به تنهایی پیامدهای غیرعادی جوی را توضیح نمی‌دهدبه گفته برخی کارشناسان پدیده‌ی ال‌نینیو به تنهایی پیامدهای غیرعادی جوی را توضیح نمی‌دهد

ایالات متحده آمریکا در حال تجربه کردن هوایی ویرانگر و مرگبار است. در این کشور ۴۳ نفر در نتیجه بروز طوفان‌های شدید جان خود را از دست دادند. باران‌های شدید در آمریکای جنوبی که عامل آن ال‌نینیو است، ۱۵۰ هزار نفر را در آرژانتین، برزیل و اروگوئه مجبور به ترک خانه هایشان کرده است.

بخش‌های از شمال انگلیس به علت جاری شدن سیل زیر آب فرو رفته‌اند و ده‌ها نفر تا کنون خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند. در استرالیا و اسپانیا نیز نیروی‌های امدادی می‌کوشند آتش‌سوزی در جنگل‌ها را مهار کنند. قطب شمال بیش از ۴۰ درجه از دمای طبیعی خود گرم‌تر شده است. هوای عجیب و غریبی است و همه از ال نینیو صحبت می‌کنند. اما آیا واقعا عامل اصلی بروز این حوادث ال‌نینیو است؟

ال نینیو در زبان اسپانیایی به معنای “پسر بچه” است و برای نخستین بار ماهیگیران پرو این نام را بکار بردند. ال نینیو که از چرخه‌های شناخته‌شده آب و هوایی در جهان است هر چند سال یک بار و زمانی رخ می‌دهد که آب‌های قطبی در اقیانوس آرام در بخش آمریکای جنوبی گرم‌تر از حد معمول می‌شود. هوای گرم برخاسته از این ‌آب‌ها می‌تواند مسیر بادها را تغییر داده و شرایط جوی غیر عادی در پی داشته باشد.
پیامدهای ال‌نینیو در آمریکای جنوبی، اندونزی و استرالیا

ال نینیو در کشورهای آمریکای جنوبی موجب بروز سیل‌ها و باران های شدیدی شده است. در پاراگوئه، اروگوئه، آرژانتین وبرزیل ده‌ها هزار نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

کارشناسان از جمله آندریاس فریدریش از هواشناسی آلمانی بر این باور هستند که عامل اصلی این حوادث ال نینیو بوده و بارندگی و همچنین مقدار آب باران در این مناطق بیشتر از مواقع عادی بوده است.

اما هم زمان با بروز این حوادث در مناطق دیگر جهان از جمله در اندونزی و استرالیا خشکسالی و آتش سوزی‌ها سبب شده است هزاران هکتار زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مردم در آتش بسوزند. نباید فراموش کرد که سال ۲۰۱۵ نیز گرم‌ترین سال بوده است. به گفته ژرمو لکو کارشناس هواشناسی فرانسه ال‌نینیوی ۲۰۱۵ در صد ساله اخیر قوی‌ترین ال‌نینیو در نوع خود بوده است.

ال نینیو در اروپا و آمریکا و قطب شمال

وضعیت در اروپا هم غیرعادی است. در شمال انگلیس ارتش این کشور به کمک سیل‌زدگان شتافت. برق هزاران مشترک قطع شده است. در مرکز و شمال اسپانیا ده‌ها آتش سوزی طبیعی در حال رخ دادن است.

کارشناس آلمانی فریدریش از هواشناسی آلمان بر این باور است که عامل طوفان‌های شدید آمریکا و گرم شدن هوا در اروپا و همچنین قطب شمال پدیده ال نینیو نیست.

این کارشناس توضیح می‌دهد که بسیار ساده است که عامل اصلی بروز همه این حوادث را ال نینیو بدانیم، ولی در حوادث طبیعی مناطقی از دنیا از جمله اروپا ال نینیو عامل اصلی شمرده نمی‌شود و بروز این حوادث از طرف هواشناسان قابل توضیح است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین