افزایش حافظه در مغز؟

۱۷

Alzheimer8

آیا ممکن است که مقدار اطلاعاتی که مغز می‌تواند ذخیره کند را تغییر داد؟ طبق یک تحقیق بین‌المللی شاید این امر ممکن باشد. محققان، مولکولی را شناسایی کرده‌اند که در پردازش اطلاعات در مغز مانند “ترمز” عمل می‌کند و وقتی حذف شود٬ کارکرد مغز و یادآوری و حافظه بهبود می‌یابد.

این تحقیق که توسط موسسه تحقیقاتی مرکز  سلامت  دانشگاه مک‌گیل انجام شده است مولکولی را شناسایی کرده است که اگر حذف شود کارایی مغز و حافظه بهبود می‌یابد. این تحقیق که در آخرین شماره مجله cell reports (گزارش سلولی) چاپ شده است نتایجی برای بیماری‌هایی نظیر اتیسم و آلزایمر در بر دارد.

محقق ارشد این تحقیق و استاد دپارتمان عصب‌شناسی و جراحی اعصاب دانشگاه مک‌گیل –  دکتر کیث موری می‌گوید “پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که تولید مولکول جدیدی برای ذخیره اطلاعات در مغز لازم است٬ اگر تولید این مولکول‌ را در مغز متوقف کنید٬ شکل‌گیری حافظه جدید رخ نمی‌دهد. ” او ادامه می‌دهد که ” یافته‌های ما نشان می‌دهد که مغز کلید پروتیینی در دست دارد که تولید این مولکول‌ لازم برای شکل‌گیری حافظه را محدود می‌کند. (در واقع مغز پروتینی دارد که نقش ترمز را در شکل‌گیری حافظه بازی می‌کند)  وقتی این پروتیین ترمز سرکوب شود٬ مغز قادر است اطلاعات بیشتری را ذخیره کند.”

دکتر موری و همکارانش  برای مطالعه اینکه تغییرات در ارتباطات سلولی مغز چگونه سبب ایجاد حافظه جدید می‌شود از یک مدل مغز موش استفاده کردند. آن‌ها نشان‌دادند که یک نوع پروتیین ٬ به نام FXR1P مسئول سرکوب‌ تولید مولکول‌های لازم برای ساختن حافظه جدید است. وقتی که FXR1P به شکل گزینشی از قسمت‌های مختلف مغز پاک شود اطلاعات جدید تولید می‌شوند که ارتباطات بین سلول‌های مغزی را تقویت می­کند و این امر با بهینه‌ شدن حافظه و یادآوری در موش‌ها همبستگی دارد.

برای خواندن جزییات این تحقیق می‌توانید به سایت زیر رجوع کنید :

 

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141113152916.htm

http://iricss.org/

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین