اسیب های ورزش سنگین ممتد

0 ۰

با توجه به ارتباط قوی که میان سلامت روده و سلامت کلی بدن وجود دارد، وارد شدن فشار فیزیولوژیکی شدید باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری ها می شود.
نتایج بررسی محققان نروژی از سربازانی که در یک برنامه آموزشی فشرده شرکت کرده بودند، نشان می دهد که حرکات فیزیکی و یا ورزشی شدید و طولانی مدت باعث نفوذپذیر شدن سد محافظ در روده و ابتلا به ‘سندروم نشت روده’ می شود، وضعیتی که بر اثر آن مواد مضر به داخل جریان خون وارد می شوند.
روده های سالم از یک سد نیمه نفوذپذیر برخوردارند که همچون محافظ عمل می کند و در عین ممانعت از ورود مواد مضر و باکتری ها به جریان خون، مواد مغذی سالم را به جریان خون راه می دهد.
باکتری های موجود در روده در هضم غذا نقش موثر دارند، به تولید ویتامین های خاص مانند B و K کمک می کنند و نقش مهمی نیز در عملکرد دستگاه ایمنی دارند.
اما مطالعات متعدد به طور فزاینده نشان می دهد که ضعف سلامت روده ها با بیماری هایی همچون سندرم روده تحریک پذیر، دیابت، پرفشاری خون، افسردگی، چاقی، آسم دوران کودکی، کولیت و سرطان روده بزرگ ارتباط دارد.
پژوهشگران در تازه ترین تحقیق خود که نتایج آن برای ورزشکاران رشته های استقامتی و نیروهای نظامی قابل توجه است، برای نخستین بار به بررسی واکنش میکروبیوم روده در دوره آموزش نظامی پرداختند و در این مطالعه، یک گروه 73 نفری از سربازان ارتش نروژ را بررسی کردند که در برنامه آموزش اسکی ویژه نظامیان شرکت کرده بودند.
این گروه با حمل بسته های چهار کیلوگرمی به مدت چهار روز، مسافت 51 کیلومتر را اسکی کردند.
محققان دریافتند که در پایان این دوره آموزشی سخت، میکروبیوم و متابولیت ها -مواد مورد نیاز برای متابولیسم- در نمونه های خون و مدفوع سربازان به طور قابل توجهی تغییر کرد؛ علاوه بر این، دفع سوکرالوز در نمونه ادرار آنها به طور قابل توجهی افزایش یافت که نشانه افزایش نفوذ پذیری روده است.
گفته می شود فشار جسمی می تواند با افزایش نشت پذیری روده، همچنین موجب افزایش خطر التهاب، بیماری و علائم اسهال شود.
پژوهشگران براورد می کنند که بدن انسان نوعا از حدود 30 تریلیون سلول و 39 تریلیون باکتری تشکیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین