استقرار رگ های خونی مصنوعی در دندان های عصب کشی شده

0 ۱۲

دانشمندان دانشگاه علوم بهداشت اورگان شیوه‌ای نوآورانه برای تولید رگ‌های خونی مصنوعی در دندان‌های عصب‌کشیده‌شده ارائه داده‌اند که می‌تواند کاربرد این دندان‌ها را بازیابی کند.

زمانی که بافت داخلی دندان به نام پالپ دندان ملتهب یا عفونی می‌شود موجب بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی یا ترک‌خوردگی دندان می‌شود و باید آن را عصب‌کِشی کرد. در این فرآیند، بافت عفونی برداشته می‌شود و یک ماده مصنوعی جایگزین آن می‌شود.

این امر موجب برداشته‌ شدن رگ‌ها و عصب‌ دندان می‌شود و این عضو را برای همیشه عاری از هر نوع واکنش زیستی یا مکانیسم دفاعی می‌کند.

بدون داشتن این کارکرد، ممکن است دندان زودتر بیفتد و این موضوع به نوبه خود باعث بروز مشکلات بیشتر از جمله نیاز به ایمپلنت دندان یا استفاده از دندان مصنوعی می‌شود.

تیم دانشمندان دانشگاه علوم بهداشت اورگان براساس تحقیقات پیشین خود، موفق به ارائه روشی برای چاپ زیستی شبکه‌های خونی شد که عملکرد دستگاه گردش خون بدن را تقلید می‌کند. این فرآیند شامل استفاده از یک چاپگر زیستی برای تولید فیبرهای ریزی بود که به عنوان یک قالب عمل می‌کنند و از مولکول‌های قند ساخته شده بودند.

محققان سپس این قالب را در دندان عصب‌کشی‌شده یک شخص قرار دادند و ماده ژل‌مانندی مملو از سلول‌های پالپ دندان را به آن تزریق کردند. پس از آن، آن‌ها فیبرها را برداشتند تا کانال کوچکی در طول عصب کشیده‌ شده به جا بماند. تیم علمی سپس سلول‌های اندوتلیال استخراج‌شده از خط درونی شریان‌های خونی را به این قالب تزریق کرد.

پس از هفت روز، محققان متوجه شدند سلول‌های تولیدکننده عاج دندان در نزدیکی دیواره‌های دندان شروع به شکل‌گیری کردند و شریان‌های خونی مصنوعی نیز شروع به شکل‌گیری در داخل دندان کردند. سلول‌های تولیدکننده عاج یکی از چهار بافتی هستند که دندان انسان را تشکیل می‌دهند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهند تولید رگ‌های خونی مصنوعی می‌تواند استراتژی بسیار کارآمدی برای احیای کامل عملکرد دندان باشند. روش جدید همچنین می‌تواند درمان‌های کنونی عصب‌کشی را دچار تغییر کند.

جزئیات این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین