ارامش در خلال جراحی مغزی

0 ۷

جراحی مغز جراحی سختی هم برای جراحان و هم برای بیماران محسوب می‌شود اما اکنون دانشمندان عصب پژوه “دانشگاه اموری” ایالات متحده آمریکا راهی برای آوردن لبخند بر روی لب بیمار حین جراحی کشف کرده‌اند.

پژوهشگران”دانشگاه اموری” (Emory University) در مطالعه اخیرشان کشف کرده‌اند تحریک الکتریکی یک ناحیه از مغز به نام “سینگولوم” (cingulum) در حین جراحی مغز، می‌تواند سبب ایجاد یک حس شادی همراه با خنده در بیمار شود.

پژوهشگران از این کشف بسیار هیجان زده‌اند و قصد دارند از این کشف برای آرام کردن بیماران تحت عمل جراحی مغز که در آن بیمار باید آگاه باشد، استفاده کنند.

ازاین روش می‌توان به عنوان نوعی آرام بخش برای درمان اضطراب، افسردگی و درد مزمن نیز استفاده نمود.

“سینگولوم” مجموعه‌ای از رشته‌های ماده سفید هستند که در اطراف میان مغز به شکل C، از لوب پیشانی به لوب گیجگاهی، پیچیده می‌شوند. قسمت جلویی سینگولوم به طور خاص با پاسخ‌های احساسی ارتباط دارد.

پژوهشگران آمریکایی طی جراحی یک بیمار مبتلا به صرع موفق به پی بردن به این موضوع شدند. در مغز این بیمار الکترودهایی به منظور نظارت و تشخیص تشنج کار گذاشته شده بود. پژوهشگران از این الکترودها و کمی انرژی الکتریکی برای تحریک سینگولوم استفاده کردند که این عمل باعث شد تا بیمار بخندد. بیمار این حس را خوشایند و آرام بخش توصیف کرد.

پژوهشگران اظهار کردند که این روش می‌تواند به عنوان درمان احتمالی برای افسردگی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در گام نهایی پژوهشگران از تحریک سینگولوم برای کمک به بیمار طی “عمل جراحی تروما” استفاده کردند. در طول برخی از جراحی‌های مغز، جراحان می‌بایست با بیماران صحبت کنند تا بتوانند به طور صحیح هرگونه مسائلی را که ممکن است در عملکرد زبانی، عملکرد حسی یا احساسی بیماران بوجود می آیند را ارزیابی کنند. در عمل جراحی تروما بیمار حتماً باید آگاه باشد و این موضوع قطعاً تجربه سخت و مشکلی برای او خواهد بود که با این کشف دیگر بیماران حین عمل جراحی اذیت نمی‌شوند. جراحی تروما (troama) شاخه‌ای از تخصص‌های جراحی است که به درمان تهاجمی صدمات فیزیکی، معمولاً در شرایط اضطراری، می‌پردازد.

محققان می‌گویند که از این روش می‌توان هم برای ایجاد حس خوشایند در عمل جراحی که بیماران می‌بایست آگاه باشند و هم به عنوان بخشی از درمان تحریک مغزی عمیق برای درمان افسردگی، اضطراب و درد مزمن استفاده کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Journal of Clinical Investigation” منتشر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین