اخطار مقام چینی درباره ‘تاثیر عظیم’ تغییرات جوی بر این کشور

۱

بلندپایه ترین مقام علمی سازمان هواشناسی چین در اظهاراتی نادر،‌ نسبت به “تاثیر عظیم” تغییرات آب و هوایی بر کشورش از جمله کاهش برداشت و صدمات زیست محیطی آن اخطار داده است.

ژنگ گواگانگ به خبرگزاری شینهوا گفت که تغییرات آب و هوایی می تواند “تهدیدی جدی” برای پروژه های زیربنایی باشد. او گفت که افزایش دما در چین از حالا بیش از میانگین جهانی افزایش دماست.

چین که بزرگ ترین آلاینده جهان است گفته که تصاعدها گازهای گلخانه ای در این کشور تا سال ۲۰۳۰ همچنان رو به افزایش خواهد بود اما پس از آن این روند متوقف خواهد شد.

با این حال این کشور هدف مشخصی برای کاهش این گازها، به خصوص دی اکسید کربن، تعیین نکرده است.

‘تاکید بر امنیت آب و هوایی’

آقای ژنگ مدیر سازمان هواشناسی چین گفت که افزایش دمای زمین کشورش را در معرض “خطر فزاینده تغییرات آب و هوایی و فاجعه های جوی قرار داده است.”

او گفت که گرمایش در چین طی یک قرن اخیر بیش از متوسط افزایش جهان بوده است.

مایکل برستو تحلیلگر بی بی سی در امور آسیا می گوید که اینها اظهاراتی نادر از زبان یک مقام چینی است.

به گفته او رهبران چین به خسارات ناشی از گرمایش زمین اذعان می کنند اما معمولا ابعاد کامل مشکلات را تشریح نمی کنند.

آقای ژنگ نسبت به خشکسالی ها، باران های سیل آسا و دمای بالاتر هشدار داد؛ تحولاتی که جملگی بر میزان و شدت آب رودها و برداشت محصولات کشاورزی و همچنین پروژه های عمده زیربنایی مثل سدهای بزرگ اثر می گذارد. او چین را ترغیب کرد یک آینده کمتر متکی بر سوخت های فسیلی را دنبال کند.

 

شینهوا به نقل از او نوشت:‌ “ما برای رویارویی با چالش های گذشته و آینده تغییرات جوی، باید به طبیعت احترام بگذاریم و در هم آهنگی با آن زندگی کنیم.”

“ما باید جایگاه طبیعت را ارتقا دهیم و بر امنیت آب و هوایی تاکید کنیم.”

چین و آمریکا حدود ۴۵ درصد گازهای کربی جهان را تولید می کنند.

رهبران چین و آمریکا در ماه نوامبر بر سر طرحی برای مهار گازهای گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین به توافق رسیدند.

این توافق که از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ رهبر چین اعلام شد شامل اهداف تازه در کاهش تصاعد گازهای کربنی از سوی ایالات متحده و تعهد چین برای توقف روند افزایش این گازها تا سال ۲۰۳۰ است.

چین به کاهش گازها متعهد نشده اما برای اولین بار قول داده است مانع از رشد بیشتر آنها بعد از سال ۲۰۳۰ – یا حتی زودتر – شود.

رهبران این دو کشور امسال در اجلاسی در پاریس با هدف رسیدن به یک توافق جهانی برای کاهش گازهای کربنی تا ۲۰۲۰ شرکت خواهند کرد.

رشد سریع اقتصادی چین در چند دهه اخیر نیاز این کشور به انرژی به خصوص زغال را به شدت افزایش داده.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین