اختلالات روانی در تهران؛ ۱۳ درصد یا ۳۴ درصد؟

۲

نظام پزشکی ایران می‌گوید ۱۳ درصد از مردم تهران به اختلالات روانی مبتلا هستند. اما انجمن علمی روانپزشکان این آمار را ۳۴ درصد گزارش کرده‌ است. تفاوت ۲۰ درصدی در ارا‌‌ئه آمار این دونهاد بحث‌برانگیز شده است.

به اعتقاد مدیر کل سلامت شهرداری تهران، محمدمهدی گلمکانی، این تفاوت آماری ناشی از تعاریف متفاوت این دو سازمان از مقوله سلامت روان و همچنین مدل آماری به‌کار گرفته شده ‌است.

گلمکانی در مصاحبه با خبرگاری ایلنا گفته است: «بیان آمار نباید دلهره و ترس ایجاد کند، بلکه باید به‌عنوان هشدار تلقی شود.»

گلمکانی همچنین اظهار داشت که دراداره کل سلامت شهرداری تهران همه شاخص‌های مربوط بهسلامت روان تعریف شده است. وی اشاره نکرد این شاخص‌ها طبق تعریف کدام نهاد مربوطه گزینش شده‌اند.

فشارهای اقتصادی و ناهنجاری‌های روانی

پیش‌تر رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، دکتر سید احمد جلیلی، آمار مبتلایان به اختلالات روانی در شهر تهران را ۳۴ درصد اعلام کرده بود. به گفته جلیلی آمار مربوط به بیماری‌های روانی و افسردگی در سطح کل کشور حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

آمار ابتلا به ناهنجاری‌های روانی در کشورها و در شرایط مختلف فرق می‌کند. به عنوان مثال در کشورهایی که مردم با زلزله، جنگ و دیگر بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و یا زندگی افراد با تغییرات اقتصادی و اجتماعی سریع همراه است ، میزان افسردگی بیشتراست.

آمار بالاتر مبتلایان در تهران نسبت به کل کشور، حاکی از تاثیر بیشتر فشارهای اقتصادی و اجتماعی در سلامت روان شهروندان تهرانی‌ است.

علت ‌گسترش بیما‌ری‌های روانی

به عقیده جامعه‌شناسان گسترش اضطراب، افسردگی، انزوا و بی‌عملی یا پرخاشگری و ستیزه‌جویی در اغلب موارد ناشی از ناروایی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی است.

دکتر فرامرز قره‌باغی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه پیش از این   گفته است که مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای قراردادن افراد در چارچوبی  از پیش تعیین‌شده یکی از مهم‌ترین دلایل به هم خوردن تعادل روحی افراد است.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین