اختلالات خلقی فصلی

0 ۱

«اختلال عاطفی فصلی» (SAD) که در فصل زمستان شایع است، نوعی افسردگی ناشی از کاهش قرارگیری در معرض نور آفتاب است.

علائم این اختلال شامل حس بیحالی، تحریک پذیری، فقدان انرژی، خواب زیاد یا اشتهای زیاد برای خوردن شیرینی جات و غذاهای نشاسته ای است.

هنوز دلایل دقیق و قطعی این افسردگی فصلی مشخص نیست، اما بعضی از دانشمندان تصور می کنند که هورمون های به خصوصی در زمان های معین و مشابهی در هر سال، در مغز تاثیر می گذارند. متخصصین معتقدند که اختلال عاطفی فصلی، احتمالا به دلیل چنین تغییرات هورمونی است.

یک نظریه این است که نور کمتر خورشید در فصل پاییز و زمستان باعث می شود تا مغز سروتونین کمتری تولید کند؛ سروتونین ماده ای شیمیایی است که به مغز مربوط می شود و حالات و احساسات انسان را کنترل و تنظیم می کند. زمانی که سلول های عصبی مغز که وظیفه تنظیم حالات انسان را به عهده دارند، به درستی کار نکنند، نتیجه آن می تواند احساس افسردگی به همراه نشانه ی خستگی و اضافه وزن باشد.

این اختلال فصلی معمولا از دوران جوانی شروع می شود و در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است. بعضی از افرادی که دچار این اختلال هستند، نشانه های کم و نه چندان شدیدی مثل زودرنجی را به همراه خواهند داشت، در حالی که ممکن است سایر افرادی که دچار این اختلال هستند نشانه های بدتر و شدیدتری داشته باشند و در روابط و کارشان اختلال ایجاد شود.

از آنجایی که نبود نور کافی در طول زمستان با اختلال عاطفی فصلی مرتبط است، این اختلال در کشورهایی که در طول سال، نور خورشید زیادی دریافت می کنند، کمتر دیده می شود.

بنیاد ملی خواب آمریکا به منظور کمک به نحوه مدیریت این اختلال راهکارهای زیر را توصیه می کند:

– خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. در طول روز برای پیاده روی بیرون روید یا منبع نور مصنوعی که تقلیدکننده نور خورشید است را خریداری نمایید.

– رژیم غذایی سالم داشته باشید.

– در طول ماه های زمستان تحرک فیزیکی داشته باشید.

– در صورت عدم مدیریت این اختلال با یک مشاور حرفه ای مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین