اختراع ویلچر برای معلول کوادری پلژی

۷

محققان آلمانی در صددند، صندلی چرخداری اختراع کنند که با حرکت عضلات گوش بیمار هدایت می‌شود. این ویلچر مخصوص آن دسته از معلولانی خواهد بود که هر دو دست و هر دو پایشان فلج است.

کارشناسان دانشگاه گوتینگن آلمان در تلاش‌اند، ویلچر یا صندلی چرخداری اختراع کنند که با حرکت عضلات گوش هدایت می‌شود.

این اختراع به معلولانی که از کوادری پلژی (Quadriplesia) یا فلج اندام فوقانی (دست‌ها) و اندام تحتانی (پاها) رنج می‌برند کمک خواهد کرد تا صندلی چرخدار خود را از طریق گوش هدایت کرده و به حرکت بیاندازند.

در این طرح نورولوژیست‌هایی از هایدلبرگ و کارلسروهه‌ی آلمان نیز با دانشگاه گوتینگن همکاری می‌کنند. آنها قصد دارند، با نصب یک چیپس کوچک در پشت گوش بیمار سیگنال‌های عضلات گوش را ثبت کنند تا پس از ارسال باعث حرکت ویلچر شود.

سیستم مورد استفاده در این راهکار سیستم هدایت‌کننده‌ی میوالکتریک عضلات گوش نام دارد.

بعضی از انسان‌ها قادرند به طور طبیعی گوش‌های خود را تکان دهند. نورولوژیستهای گوتینگن بر این باورند که به بقیه‌ی انسانها نیز می‌توان از طریق آموزش یاد داد، گوش‌های خود را به صورت ارادی حرکت دهند.

چگونه این ایده شکل گرفت؟

محققان می‌گویند، هر حرکت ارادی عضلانی از خود موج یا سیگنال الکتریکی منتشر می‌کند. بنابراین می‌توان از موج الکتریکی ناشی از حرکت عضلات گوش برای به حرکت درآوردن وسایل کمکی معلولان، مانند ویلچر یا پروتز (اندام مصنوعی)، استفاده کرد.

آنها اینک در صددند، ابزاری بسازند که با انتقال این امواج الکتریکی وسایل کمکی معلولان را به حرکت در بیاورد.

هزینه‌ی این پروژه به ارزش بیش از ۸۰۰ هزار یورو را وزارت تحقیقات آلمان تقبل کرده است.

پروفسور داوید لیبه‌تانس (David Liebetanz) که ریاست این پروژه را بر عهده دارد به خبرگزاری آلمان می‌گوید: «کوچکترین دستاوردی که بتواند توان بیمارانی که تا کنون برای انجام کارهای روزمره‌ی خود به دیگران نیازمند بودند را افزایش دهد کمک بزرگی به آنان خواهد کرد».

در صورت موفقیت این پروژه این نخستین بار است که بیماران کوادری پلژی قادر خواهند بود با کمک عضلات گوش خود با ویلچر رفت و آمد کنند.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین