آزمایش بحث انگیز تشخیص بیماری های وراثتی به بریتانیا آمد

۲

یک آزمایش دی ان ای شخصی که در آمریکا جنجال آفرین بود و در آن کشور ممنوع شد اکنون در بریتانیا در دسترس قرار گرفته است.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا (ام اچ آر ای) می گوید که آزمایش بزاق شرکت “۲۳ و من” (23andMe) را می توان “با احتیاط” مصرف کرد.

این آزمایش برای تعیین خطراتی ژنتیکی است که به طور بالقوه سلامت انسان را تهدید می کند.

اما منتقدان می گویند که این آزمایش ممکن است دقت لازم را نداشته باشد و گرفتن تصمیم های پزشکی فقط با اتکا بر آن درست نیست.

شرکت “۲۳ و من” که در کالیفرنیا مستقر است از دقت آزمایشش که فقط با تکیه بر بزاق دهان انجام می شود دفاع کرده است.

این شرکت نقشه ژنتیکی مشتریان را در اختیار آنها می گذاشت.

این شرکت که گوگل از حامیان مالی آن است همچنین به عنوان بخشی از این محصول به مشتری هایش در آمریکا می گفت چه خطرات ژنتیکی به طور بالقوه می تواند متوجه سلامتی آنها باشد.

اما سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۳ این شرکت را از ادامه این خدمات منع کرد چون می گفت که “۲۳ و من” نتوانسته اطلاعات کافی در حمایت از دقت نتایج ارائه کند.

‘به دقت فکر کنید’

یک سخنگوی سازمان نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا گفت که این نوع آزمایش ها را در بریتانیا قانونی می کند تا از رعایت حداقل استانداردها توسط آنها اطمینان حاصل کند.

او گفت که مردم قبل از استفاده از این خدمات باید به دقت فکر کنند چون این تست ها هنوز ۱۰۰ درصد قابل اعتماد نیست.

وزارت بهداشت بریتانیا گفت از ایده استفاده از تست های ژنتیکی برای مراقبت از بیماران در چارچوب نظام بهداشتی این کشور حمایت می کند اما خواستار احتیاط مشتریان در استفاده از خدمات شرکت هایی مثل “۲۳ و من” شد.

انجمن آلزایمر بریتانیا هم گفت کسانی که نگران حافظه شان هستند باید به پزشک مراجعه کنند:‌ “شماری از ژن هایی که ممکن است در ابتلا به فراموشی نقش داشته باشند در تحقیقات علمی شناسایی شده، اما هنوز دانسته های کافی برای استفاده از اینها به عنوان یک ابزار تشخیص بیماری در اختیار نداریم.”

سوزان ووجسکی مدیر “۲۳ و من” گفت: “بریتانیا از کشورهای پیشتاز در تهیه نقشه ژنتیکی انسان است و ما از اینکه می توانیم محصولی را به مصرف کننده های بریتانیایی عرضه کنیم خیلی خوشحالیم.”

خانم ووجسکی از سرگی برین از بنیانگذاران شرکت گوگل جدا شده اما هنوز قانونا همسر اوست. گوگل از سرمایه گذاران شرکت “۲۳ و من” است.

این شرکت قبلا نتایج ارزیابی ژنتیکی برای تعیین خطر ۲۵۴ بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان سینه را ارائه می کرد. همچنین اطلاعاتی در مورد واکنش احتمالی بیماران به داروها عرضه می کرد.

اما سازمان مواد غذایی و بهداشتی آمریکا گفت که این تست ها کاملا قابل اعتماد نیست و به خصوص ابراز نگرانی کرد که بعضی از مشتریان ممکن است فقط براساس آنها تصمیم های بسیار مهم بگیرند.

وزارت بهداشت بریتانیا گفت که محصول ارائه شده در بریتانیا تفاوت زیادی با آنچه در آمریکا عرضه می شد دارد و بخش هایی از آن حذف شده است.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین