نورالینک ایلون ماسک خوب است ویا مضر؟

0 ۲۴

مقدمه

گروه بزرگی از پزشکان با محکوم کردن فعالیت‌های شرکت «نورالینک» مبنی بر آزمایش تراشه در مغز، از «سازمان غذا و داروی آمریکا» خواستند که کار این شرکت را تایید نکند.

 یک گروه شامل بیش از ۱۷ هزار پزشک، از «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) درخواست کرده‌اند که شرکت «نورالینک»(Neuralink) تاسیس‌شده توسط «ایلان ماسک»(Elon Musk) را از دریافت تاییدیه مبنی بر کاشت تراشه در مغز محروم کند.

دستکاری در هویت انسان ها

نهاد «کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه»(PCRM) باور دارد که نورالینک با جراحی‌هایی به منظور هک کردن و دستکاری داده‌های کارکنان، مقررات موسوم به «روش‌های خوب آزمایشگاهی»(GLP) که کیفیت و یکپارچگی مطالعات آزمایشگاهی غیر بالینی را تضمین می‌کنند، نقض کرده است.

یکی از کارمندان سابق شرکت نورالینک به دیلی‌میل گفت که برخی از موارد مرگ‌ و میر حیوانات به دست «متیو مکدوگال»(Matthew McDougall)، جراح مغز و اعصاب صورت گرفته‌اند که تقریبا شش برابر مقدار ماده سمی غیرمجاز را تزریق کرد و به مرگ یک میمون منجر شد.

اسیب به حرمت انسانها؟

«رایان مرکلی»(Ryan Merkley)، مدیر حمایت از تحقیقات کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه، به دیلی‌میل گفت: مکدوگال که جراح مغز و اعصاب مرکز درمانی «ساتر هلث»(Sutter Health) در سانفرانسیسکو است، در چندین مورد از این پروتکل پیروی نکرد.

این موضوع در پیام‌های نوشته‌شده توسط «جان موریسون»(John Morrison)، مدیر پژوهش «دانشگاه کالیفرنیا، دیویس»(UC Davis) بیان شده است. دیلی‌میل برای بررسی صحت این موضوع، با شرکت نورالینک و همچنین مکدوگال تماس گرفت.

ماسک در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که نورالینک، بیشتر اسناد خود را به سازمان غذا و داروی آمریکا فرستاده است و انتظار دارد که آزمایش‌های انسانی را طی شش ماه آینده آغاز کند.

مرکلی گفت: گزارش‌های افشاگرانه‌ای در مورد حیواناتی وجود دارند که دستگاه‌هایی با اندازه اشتباه، در مکان‌های نادرستی از مغز آنها کاشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که در صورت کاهش سرعت شرکت ممکن بود همه این مشکلات رفع شوند اما فشارهایی برای حرکت سریع وجود داشت و آنها از پروتکل منحرف شدند.

این گزارش‌ها باعث شده‌اند که «وزارت کشاورزی آمریکا»(USDA)، بررسی‌هایی را در مورد نورالینک به دلیل نقض رفاه حیوانات آغاز کند. کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه امیدوار است که سازمان غذا و داروی آمریکا نیز از این روند پیروی کند.

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه در ماه فوریه، علیه دانشگاه کالیفرنیا، دیویس شکایت کرد تا به ۷۰۰ صفحه از یادداشت‌های آزمایشگاهی کارکنان نورالینک دسترسی پیدا کند که جزئیات آزمایش‌ها را شرح می‌دهند. دیلی میل، کپی‌هایی از یادداشت‌ها را به دست آورده است.

در انتظار تصمیم سازمان غذا ودارو

اگر سازمان غذا و داروی آمریکا صلاحیت نورالینک را رد کند، مرکز نخستی‌سانان در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس نیز ممکن است از انجام دادن آزمایش‌های خود محروم شود زیرا قرار بود آزمایش‌ها با نظارت موریسون انجام شوند. نقش موریسون این بود که اطمینان حاصل کند نورالینک از روش‌های خوب آزمایشگاهی پیروی می‌کند و به گفته کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه، او موفق به انجام دادن این کار نشد.

دیلی میل در مورد ادعاهای مطرح‌شده و آزمایش‌های نورالینک با موریسون صحبت کرد اما او از اظهارنظر خودداری کرد.

طبق گفته FDA، روش‌های خوب آزمایشگاهی در واقع یک سیستم کیفیت مربوط به فرآیند سازمانی و شرایطی است که بر مبنای آن، مطالعات حوزه بهداشت غیر بالینی و ایمنی محیطی برنامه‌ریزی و انجام می‌شوند و همچنین نظارت، ثبت، بایگانی و گزارش آنها صورت می‌گیرد.

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه به دیلی‌میل گفت که مکدوگال، مسئول تجویز هیدروژل «BioGlue» برای دو میمون است که هر دو به دلیل عوارض ناشی از آن، جان خود را از دست دادند.

یک منبع آگاه گفت که مکدوگال در سال ۲۰۱۸ به کارکنان شرکت دستور داد که ۱۵ تا ۲۰ میلی‌لیتر از BioGlue را استفاده کنند. این در حالی است که مقدار مجاز باید به سه تا پنج میلی‌لیتر می‌رسید. این کارمند سابق نورالینک گفت: هیچ دلیلی برای استفاده از آن وجود نداشت.

یادداشت‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مکدوگال، میمون را ۲۴ ساعت دیگر زنده نگه داشته تا اثرات بعدی را مشاهده کند. میمون به دلیل استفراغ زیاد به تورم مغزی، فلج نسبی، خونریزی ریه‌ها و زخم‌هایی در مری دچار شده است.

رویترز پیشتر در مورد سندی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، گزارش داد که این سند دومین حادثه را در رابطه با BioGlue توصیف می‌کند. در این سند آمده است: یکی از جراحان نورالینک با استفاده کردن از BioGlue در یک روش جراحی که کاربرد آن در پژوهش ما تایید نشده بود، از پروتکل تایید شده منحرف شد. هر دو میمون کشته شدند.

BioGlue یک هیدروژل حاوی پروتئین است که با بافت پیوند می‌یابد و به صورت مکانیکی به مواد مصنوعی متصل می‌شود. به گفته شرکت «CryoLife» که شرکت سازنده BioGlue است، این هیدروژل در صورت استفاده نادرست، عوارض جانبی جدی را به همراه خواهد داشت. نتایجی که در آزمایش‌های نورالینک مشاهده شد، نشان می‌دهد که BioGlue اشتباه به کار رفته است.

مرکلی گفت: دلیل اینکه ما چنین درخواستی را از سازمان غذا و داروی آمریکا داریم، این است که این سازمان بر سایر مقررات، کیفیت و دشواری آزمایش‌های غیر بالینی و بالینی نظارت دارد. این واقعیت که نورالینک اشتباه می‌کند و سوابق را تغییر می‌دهد، یک مشکل جدی است و سازمان غذا و داروی آمریکا باید به اسناد و مدارک اعتماد کند. اعتماد کردن به اسناد نورالینک سخت است.

نتیجه گیری

نورالینک تایید کرده که آزمایش‌هایی را در دانشگاه انجام داده است و پیشتر نیز خاطرنشان کرده بود که چندین حیوان در طول آزمایش‌ها کشته شده‌اند.

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه باور دارد که پیشرفت در رابط‌های مغز و ماشین را می‌توان با استفاده از روش‌های مربوط به انسان، از جمله روش‌های غیرتهاجمی و داده‌های جمع‌آوری‌ شده از بیماران در طول جراحی‌های مغز و اعصاب ضروری انجام داد.

منبع https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-11539521/Elon-Musks-Neuralink-disqualified-FDA-approval-advocacy-groups-says.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین