مغز و ترک سیگار

0 ۱۱۶

حقیقات نشان می‌دهد توانایی افراد سیگاری در ترک سیگار با شکل‌گیری مولکولی مغز آنان مرتبط است.

نتایج تحقیق جدید نشان داده است نقشه مغز با رفتارهای خاص مناطق مشخصی از مغز مرتبط است.

در این تحقیق کارشناسان مولکول‌های تولید شده در نقاط اتصال بین سلول‌های عصبی – به نام سیناپس‌ها – که وسیله‌ای برای ارسال پیام در اطراف مغز است را بررسی کردند.

این تحقیق که به سرپرستی پروفسور گرانت از مرکز علوم مغزی بالینی دانشگاه ادینبرو و گروه وی صورت گرفته فرصتی عالی برای محققان در کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد مغز فراهم کرده است.

دکتر کیت آدکاک مدیر انجمن علوم اعصاب و سلامت روان شورای تحقیقات پزشکی اظهار کرد: این مولکول‌ها در ویژگی‌های مختلف رفتاری و عملکرد یک منطقه خاص مغز تاثیر دارند. این تفاوت‌ها با عملکردهایی مانند زبان، احساسات و حافظه مرتبط هستند.

محققان می‌گویند تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی سیناپس‌ها تصویری از ژن‌ها در مناطق مختلف مغز ارائه می‌دهد. این گروه با استفاده از نقشه جدید، ژن‌هایی که با سیگار کشیدن ارتباط دارند و همچنین تاثیرات آنها بر مغز را شناسایی کردند.

بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق سهولت ترک عادت سیگار کشیدن در افراد  با ساختار مولکولی مغز آنان مرتبط است.

این گروه اظهار کردند: نتایج این تحقیق به محققان در تحقیقات ژنتیکی و نتایج تصویربرداری مغز برای بیان چگونگی عملکرد مغزکمک می‌کند. نقشه جدید ابزاری قدرتمند برای بررسی تاثیر بیماری‌های مختلف بر قسمت‌های مختلف مغز است.

پروفسور گرانت در ادامه گفت: این روش گام مهمی در جهت درک مبانی مولکولی تفکر بشری است.

دکتر کیت آدکاک سرپرست MRC علوم اعصاب و سلامت روان  گفت: اطلاعات جمع‌آوری شده حاصل تلاش پروفسور گرانت و گروه وی است که فرصتی مناسب برای محققان در به دست آوردن بینش بیشتر در مورد عملکرد مغز فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین