روش های جدید درمان امراض مغزواعصاب

0 ۳

دانشمندان بر این باورند که علت اصلی بسیاری از بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون،تشکیل خوشه‌های پروتئینی کژتابیده شده در مغز است.

محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک یک روش درمانی جدید مبتنی بر آنتی‌بادی را توسعه دادند که پتانسیل آن را دارد تا خواص این پروتئین‌های کژتابیده شده را هدف قرار داده و یک درمان واحد برای انواع اختلالات عصبی ارائه کند.

راه‌های مختلفی در سراسر جهان برای توقف کژتابی این پروتئین‌ها ارائه شده اما اثربخشی هیچکدام از آنها تاکنون اثبات نشده است.

یکی از چالش‌هایی که دانشمندان با آن مواجه هستند این است که بین زمانی که پروتئین دچار کژتابی شده و زمانی که به صورت معمول و طبیعی تغییر شکل می‌دهد تمایز قائل شوند.

هر پروتئین کژتابیده شده تکی از تکرار واحدهای ساختاری به نام “مونومرها” تشکیل شده است. این مونومرها ابتدا خوشه‌های بزرگتری تشکیل می‌دهند که “الیگومر” نامیده داشته و در مرحله نهایی آنها تبدیل به “فیبریل” می‌شوند که، خوشه‌هایی از هزاران مونومر است.

آنها در نهایت به گلوله‌هایی تبدیل شده که باعث ایجاد اثرات منفی در یک بیماری عصبی می‌شود.

آنتی‌بادی که اخیرا توسعه یافته برای این طراحی شده تا این خوشه‌ها را زمانی که در مرحله اولیگومر قرار دارند و تا قبل از تبدیل خوشه آنها به اندازه فیبریل، هدف قرار دهد.

این بدان معنی است که خوشه‌های مختلف پروتئین کژتابی شده می‌توانند بیماری‌های مختلف را ایجاد کنند و می‌توان آنها را با یک درمان واحد هدف قرار دهد.

این آنتی بادی‌ها با موفقیت بر روی موش‌ها آزمایش شده و قبل از اینکه روش درمانی به سمت آزمایشات بالینی انسانی ادامه یابد، باید کارهای زیادی انجام شود، اما این تحقیق هیجان انگیز مسیری را برای ایجاد یک درمان واحد که اساسا می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌های عصبی را درمان کند، نشان می‌دهد.

این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین