دستگاه ام ار ای جدید

0 ۵۲

مقدمه

دانشمندان به تازگی یک دستگاه ام‌آر‌آی پزشکی ساخته‌اند که می‌گویند قوی‌ترین در نوع خود در جهان به شمار می‌رود.

ویژگی ها

این دستگاه ام‌آر‌آی، یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی، که «ایزول» (Iseult) نام دارد حاصل بیش از ۲۰ سال تحقیق و همکاری مشترک میان کمیسیون انرژی اتمی و انرژی‌های جایگزین در فرانسه (CEA) و بخش سلامت شرکت زیمنس آلمان (Siemens-Healthineers) است.

به گفته سسیل لرمان، مدیر پروژه اسکنر جدید، این دستگاه «مطالعه ساختار مغز را به شیوه‌ای دقیق‌تر» ممکن می‌کند. این دستگاه با این حال اولین تصاویر خود را از یک کدو تنبل گرفته است. اما چرا کندو تنبل و نه مغز یک انسان؟

تحقیقات اوایه

آقای لرمان در این‌باره گفت: «این کدو تنبل دارای قطر مشابه مغز است و یک ساختار داخلی جالب و پیچیده با دانه‌ها و قسمت‌های فیبری دارد و البته الان هم که فصل‌اش است.»

محققان می‌گویند این دستگاه قبل از دریافت چراغ سبز از سوی مقامات بهداشتی برای تست روی افراد داوطلب، نیاز به ماه‌ها تنظیم دقیق و آزمایش نهایی ابزارهای خود دارد.

هسته دستگاه ساخته شده این ام‌آر‌آی از قدرتی برابر ۱۱.۷ تسلا، برابر با ۲۳۰ هزار برابر میدان مغناطیسی زمین، برخوردار است. هسته دستگاه‌های ام‌آر‌ای معمولی قدرتی حدود ۳ تسلا دارند.

جرئیات فنی

ساخت آهن‌ربای اصلی و مونتاژ قطعات این دستگاه که از هزاران کیلومتر سیم‌پیچ آلیاژ نادر نیوبیوم-تیتانیوم به وزن ۴۵ تن تشکیل شده، نزدیک به ۶ سال به طول انجامیده است. آهن‌ربای مرکزی که ۱۳۲ تن وزن دارد و در استوانه‌ای به طول ۵ متر و قطر ۵ متر قرار داده شده است، به کمک هزاران لیتر هلیوم مایع در دمای نزدیک به صفر مطلق در منفی ۲۷۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود. نگهداری از آهن‌ربا به چنین روشی باعث می‌شود هرگونه مقاومت در برابر جریان الکتریکی در سیم پیچ به حداقل خود برسد.

قدرت زیاد این دستگاه هسته مولکول‌ها را تحت تاثیر میدان مغناطیسی شدید قطبی می‌کند و به این طریق تعیین نوع بافت‌های مشاهده‌شده ممکن می‌شود. دستگاه سپس با انجام محاسبات این داده‌ها را به تصویر تبدیل می‌کند.

لیونل کویتیر، مهندس و مدیر پروژه بخش مغناطیسی دستگاه ام‌آر‌آی جدید، به خبرگزاری فرانسه گفت این دستگاه «کارآمدترین تصویربردار در جهان» است.

کاربری عملی

مرکز تحقیقات تصویربرداری مغز کمیسیون انرژی اتمی فرانسه واقع در «ژیف سور ایوت» در جنوب غربی پایتخت، یکی از پیشروترین مراکز پژوهشی در زمینه دستگاه‌های ام‌آر‌آی در جهان محسوب می‌شود.

این مرکز در حال حاضر دستگاه‌های آزمایشی با قدرت ۷ و حتی ۱۷ تسلا نیز ساخته است. این‌ دستگاه‌ها هرچند می‌توانند حیوانات کوچک را در خود جای دهند، با این حال دستگاه جدید با تونل ۹۰ سانتی‌متری قوی‌ترین ام‌آر‌آیی خواهد بود که می‌تواند بدن انسان را در خود جای دهد.

سازندگان این دستگاه می‌گویند وضوح تصویر آن «کمتر از نیم میلی‌متر» است، که جهشی در عرصه پزشکی به شمار می‌رود و امکان می‌دهد دانشمندان بتوانند «ساختارهای فضایی مغز» را بسیار بهتر ببینند.

نتیجه گیری

محققان امیدوارند دستگاه جدید بتواند در درک بهتر از آناتومی مغز و همچنین نحوه عملکرد آن به هنگام انجام وظایف شناختی کمک کند.

پٓژوهشگران می‌گویند در صورت معاینه به موقع با این دستگاه می‌توان از بیماری‌های عصبی نظیر پارکینسون و آلزایمر و همچنین اختلالات روانی نظیر بیماری دوقطبی یا همینطور گرفتگی‌های عروقی جلوگیری کرد.

منبع https://www.auntminnie.com/index.aspx?sec=ser&sub=def&pag=dis&ItemID=134244

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین