داروی جدید میگرن

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی درمان فوری حملات میگرن را تایید کرد.

سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش‌دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شوند و معمولا نیمی از مغز را در بر می‌گیرد. مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند.
معمولا افراد مبتلا به میگرن نسبت به صدا و نور حساس می‌شوند. رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد.
داروهای رایج میگرن معمولا برای تمام بیماران کارساز نیستند، به همین دلیل محققان به دنبال داروهای جدید برای بیمارانی هستند که به داروهای موجود پاسخ نمی‌دهند. در همین راستا داروی جدیدی به نام ubrogepant  با نام تجاری Ubrelvy تولید و موفق به دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا شده است. این دارو قادر به درمان فوری میگرن هم در بیمارانی است که دارای عوارضی مانند اختلال بصری هستند و هم بیمارانی که این عارضه جانبی را تجربه نمی‌کنند.
این دارو برای درمان میگرن به کار نمی‌رود؛ بلکه به محض بروز حمله در صورت استفاده از این دارو شدت حملات میگرن کاهش می‌یاید و بیمار آرام می‌شود.
تهوع، خستگی و خشکی دهان از عوارض جانبی این داروست. این دارو جزو طبقه جدیدی از داروها به نام مهارکننده CGRP است، این پروتئین‌ها در اثر حملات میگرنی توسط نورون‌های عصبی ترشح می‌شوند.
داروهایی که برای مهار این پروتئین تا امروز تولید شده همگی تزریقی هستند، ولی داروی Ubrelvy به شکل قرص است.
 موارد زیر در بروز دردهای میگرنی موثر هستند:
•    استرس ( ۸۰ درصد)
•    هورمون (۶۵ درصد)
•    بو (۴۴ درصد)
•    نور (۳۸ درصد )
•    دود (۳۶ درصد)
•    گرما (۳۰ درصد)
•    مواد غذایی تحریک‌کننده (۲۷ درصد)
منظور از مواد غذایی تحریک کننده میگرن عبارتند از :
•    انواع ترشیجات
•    انواع مخمرها
•    انواع ادویه ها
•    انواع غذاهای کنسرو شده
•    نوشابه‌های انرژی زا
•    مقادیر زیاد کافئین
•    کاکائو
•    پنیر چدار
•    ماهی دودی
•    سوسیس و کالباس
•    نوشابه
•    پیاز
•    مشروبات الکلی
یکی از مهمترین دلایل عود سردردهای میگرنی، عدم توجه به وعده‌های غذایی مخصوصا صبحانه است. به افراد مستعد ابتلا به میگرن توصیه می‌شود که به وعده‌های غذایی منظم توجه داشته باشند و از غلات، میوه و سبزیجات تازه و گوشت کم چرب استفاده کنند.
طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد افراد سراسر دنیا به میگرن مبتلا هستند و تعداد مبتلایان زن ۴ برابر مردان است.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.