تصحیح بویایی در کورونا

0 ۹

محققان از راهکار جدیدی برای درمان اختلال بویایی در اثر کرونا خبر می‌دهند
معمولا متخصصان برای درمان اختلال بویایی ناشی از کووید-۱۹ از استروئیدها کمک می‌گیرند. محققان می‌گویند به جای چنین روش‌های درمانی می‌توان از «آموزش بوبایی» برای بهبود اختلال کمک گرفت.
گاهی اوقات بهبودیافتگان بیماری کرونا تا ماه‌ها از اختلال بویایی رنج می‌برند. محققان می‌گویند استشمام بوهای مختلف برای بازآموزی مغز به منظور تشخیص بوهای مختلف می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای حل مشکل بویایی در چنینی بیمارانی مورد استفاده قرار بگیرد.
آموزش بویایی راهکار پیشنهادی ساده و ارزان قیمتی است که برخلاف درمان‌های استروئیدی،‌ عوارض جانبی بالقوه‌ای نیز ندارد. محققان به بیماران بهبودیافته کووید-۱۹ با چنین اختلال توصیه می‌کنند حداقل چهار رایحه مختلف را در روز بو کنند و توصیه می‌کنند که درمان استروئیدی بهتر است به عنوان اولین گزینه درمانی برای آن در نظر گرفته نشود.
درمان اختلال بویایی
در سال ۲۰۲۰ درمان اختلال بویایی بعد از ابتلا به بیماری به روش‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت. در بین روش‌های درمانی شامل درمان‌های استروئید،‌ درمان‌های موضعی،‌ داروهای خوراکی غیر استروئیدی، طب سوزنی و آموزش بویایی،‌ روش آموزش بویایی توانست موفقیت بیشتری نسبت به سایر روش‌ها در بین گروه تحت آزمایش از خود نشان دهد.
گفتنی است با وجودی که در حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا اختلال بویایی را تجربه می‌کنند، فقط حدود ۱۰ درصد آنها تا هفته‌ها و ماه‌های بعد از بهبودی همچنان از این مشکل رنج می‌برند.
در ابتدای سال ۲۰۲۱ نیز محققان مطالعه‌ای را روی ۱۳۶۳ بیمار مبتلا به کرونا با اختلال بویایی آغاز کردند. محققان به این بیماران توصیه می‌‌کنند تا روزانه دو جلسه آموزش بویایی در خانه داشته باشند. کورتیکواستروئیدها نیز به عنوان گزینه درمانی دیگر توسط محققان در نظر گرفته شده است،‌ با وجودی که به نظر می‌رسد این دارو بی‌ضرر نیست و می‌تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد،‌ محققان تاکید می‌کنند به جای استفاده از روش‌های دارویی بهتر است آموزش بویایی جدی‌تر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین