تشخیص وقوع احتمال الزایمر در اینده

0 ۱۲۳

مقدمه

این محققان با بررسی داده‌هایی از بانک بیولوژیک انگلیس موفق به کشف اختلالاتی در برخی زمینه‌ها از جمله حل مساله و یادآوری اعداد شدند. نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه «آلزایمر و زوال عقل: ژورنال انجمن آلزایمر» منتشر شده است.

سازوکار سیر زوال عقل

این نتایج حاکی است که در آینده افرادی که در معرض خطر قرار دارند شاید بتوانند مورد آزمایش قرار گیرند تا مشخص شود کدام یک از آنها ممکن است از مداخله‌هایی برای کاهش شانس پیشرفن بیماری سود ببرند. همچنین ممکن است امکان شناسایی افراد مناسب برای انجام آزمایش های بالینی به منظور یافتن درمان‌های جدید وجود داشته باشد.

برای بیماری زوال عقل و سایر بیماری‌های فرسودگی عصبی (neurodegenerative) مانند بیماری پارکینسون، در حال حاضر درمان‌های موثر بسیار کمی در دسترس است. علت این مساله تاحدی این است که این شرایط بیماری تنها زمانی شناسایی می‌شوند که نشانه‌های بیماری ظاهر شده اند، اما تخریب عصبی زمینه ای ممکن است از سال‌ها یا حتی دهه‌ها قبل شروع شده باشد. معنای این امر این است که در زمان ظهور علایم بیماری ممکن است برای تغییر مسیر بیماری بسیار دیر شده باشد.

تا الان مشخص نبوده است که آیا امکان ردگیری تغییرات در عملکرد مغز پیش از شروع نشانه‌ها وجود دارد یا خیر. محققان دانشگاه کمبریج برای پاسخ به این سوال از بانک بیولوژیک انگلیس استفاده کردند که یک پایگاه داده زیست پزشکی و حاوی اطلاعات ژنتیکی، سبک زندگی و وضعیت سلامت نیم میلیون مشارکت کننده انگلیسی در سنین ۴۰ تا ۶۹ سال است. بانک بیولوژیک انگلیس علاوه بر این داده‌هایی را نیز در زمینه مسائلی مانند حل مساله، حافظه، زمان واکنش و همچنین از دست دادن وزن جمع‌آوری کرده است.

این داده‌ها به آنها امکان داد تا به گذشته نگاه کنند تا ببینند آیا هیچ علامتی در ابتدا وجود داشته است یا نه – یعنی زمانی که سنجش‌ها و اندازه‌گیری‌ها اولین بار از مشارکت‌کنندگان (بین ۵ تا ۹ سال پیش از تشخیص) انجام شده بود.

امتیازات کسب شده الزایمر

افرادی که مبتلا به آلزایمر شده بودند امتیازات ضعیف‌تری در موارد ذکر شده نسبت به افراد سالم در زمینه حل مساله، زمان واکنش و به یاد آوردن فهرست اعداد ثبت کرده بودند. برای هر یک از شرایط مطالعه شده از جمله بیماری پارکینسون و زوال عقل، بیماران در کل، وضعیت سلامتی ضعیف‌تری در ابتدای مطالعه داشتند.

«نول اسوادیوودیپونگ» (Nol Swaddiwudhipong) از استادان دانشگاه کمبریج گفت: زمانی که به گذشته بیماران نگاه کردیم برای ما روشن شد که آنها چندین سال پیش از آشکار شدن نشانه‌های بیماری برخی نقایص شناختی را نشان می‌دادند. این گامی به این سمت است که قادر باشیم افراد در معرض خطر بالاتر را غربالگری کنیم مثلا افرادی که بالای ۵۰ سال سن یا فشار خون دارند یا تمرین کافی ندارند و برای کاهش خطر و پیش از آشکار شدن علایم مداخله کنیم.

نتیجه گیری

دکتر «تیم ریتمان» هم گفت: مردم اگر برای مثال در به یاد آوردن اعداد خوب نیستند نباید بی‌خود نگران شوند. حتی برخی افراد سالم هم بطور طبیعی در این زمینه امتیاز بهتر یا بدتری می‌گیرند. اما افرادی که درباره حافظه خود نگرانی دارند بهتر است با پزشکان مشورت کنند. وی خاطرنشان کرد که این یافته‌ها همچنین می‌تواند به شناسایی افرادی کمک کند که می‌توانند در آزمایش های بالینی برای درمان‌های جدید بالقوه مشارکت کنند.

منبع https://scitechdaily.com/scientists-discover-new-biomarker-to-aid-in-early-diagnosis-of-alzheimers-disease/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین