تشخیص لبخند مصنوعی

0 ۵۴

در آینده‌ای نزدیک ممکن است سخت بتوان رایانه‌ها را متقاعد کرد که چه زمانی می‌خندید و چه زمانی لبخند تصنعی دارید.

 محققان انگلیسی دانشگاه “برادفورد”(Bradford) موفق به تولید یک نرم‌افزار هوش مصنوعی شدند که می‌تواند لبخندهای مصنوعی را تشخیص دهد.

در این پروژه که به رهبری “حسن اوگیل”(Hassan Ugail) انجام شده است، محققان مطالعات خود را با بررسی پایگاه اطلاعاتی قدیمی آغاز کردند.

یکی از این پایگاه‌ها که ” MUG” نام داشت، شامل ویدئوهایی از افرادی بود که خودجوش و واقعی لبخند زده بودند.

پایگاه اطلاعاتی دیگر هم “CK+” نام داشت، شامل کلیپ‌ افرادی بود که لبخندهای تصنعی زده بودند.

در این نرم افزار، الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ترسیم چهره افراد در این فیلم ها استفاده شدند و میزان حرکات دهان، گونه‌ها و چشم‌ها در هنگام لبخند زدن افراد اندازه‌گیری شدند.

این در حالی بود که میان این دو گروه در انجام حرکات در این سه بخش از صورت، تفاوت وجود داشت.

افرادی که واقعا لبخند می‌زدند، عضلات اطراف چشم خود را تا ۱۰ درصد بیش‌تر از افرادی که لبخند مصنوعی می‌زدند، حرکت می‌دادند.

سیستم ساخته شده توسط محققان دانشگاه “برادفورد” هم این اطلاعات را آموخت و هم‌اکنون قادر است ویدئوی افرادی که لبخند واقعی و یا تصنعی می‌زنند را از هم تشخیص دهد.

امید است که در نهایت، این فناوری در سیستم‌های امنیتی “بیومتریک”(biometric) و مطالعات روانشناختی به کار برده شود.

“حسن اوگیل” اظهار کرد، زمانی‌ که لبخند می‌زنیم، از دو دسته ماهیچه استفاده می‌کنیم یکی “ماهیچه گونه‌ای بزرگ” که کار کشیدن گوشه دهان به طرف بالا و عقب را بر عهده دارد و دیگری “عضله حلقوی چشم” که باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشم می‌شود.

وی افزود، در لبخندهای مصنوعی، معمولا تنها ماهیچه‌های دهانی تکان می‌خورند. ولی ما انسان‌ها نمی‌توانیم کمبود حرکت در اطراف ماهیچه‌های چشم را تشخیص دهیم. به همین دلیل این نرم‌افزار رایانه‌ای توانایی بهتری در این تشخیص دارد.

نتایج این پژوهش در مجله “Advanced Engineering Informatics” انتشار یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین