امید تازه در درمان پارکینسون

0 ۱۳۳

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که می‌توان با کمک روش‌های پیشرفته ام‌.آر.آی، به بهبود بیماران مبتلا به رعشه و پارکینسون کمک کرد.

 شاید روش‌های پیشرفته ام‌.آر.آی، بتوانند یک ناحیه کوچک از مغز را که با پارکینسون و رعشه مرتبط است، دقیق‌تر هدف قرار دهند، نیاز به جراحی را از بین ببرند و عوارض منفی کمتری داشته باشند.

پژوهشی که در “مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی”(UTSW) انجام شده است، روش‌های اصلاح‌شده ام‌.آر.آی را توصیف می‌کند که به متخصصان مغز و اعصاب امکان می‌دهد تا ناحیه تالاموس مغز را هدف قرار دهند.

“بهاویا شاه”(Bhavya R. Shah)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: پزشکان می‌توانند با استفاده از تصاویر ام‌.آر.آی که با این روش‌ها تهیه شده‌اند، به شناسایی محل مورد نظر بپردازند و سپس، از “هایفوتراپی” (HIFU) برای برداشتن بافت آسیب‌دیده استفاده کنند.

وی افزود: مزیت این کار برای بیماران این است که پزشکان آنها را برای بهتر هدف قرار دادن ساختار مورد نظر در مغز یاری می‌کنند و از آنجا که بافت‌های دیگر اشتباها هدف قرار نمی‌گیرند، عوارض منفی کمتری برای بیماران وجود خواهد داشت.

روش‌های مورد نظر در حال حاضر برای استفاده در بیماران، مورد تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا”(FDA) قرار گرفته‌اند و پژوهشگران در نظر دارند تا در پاییز سال جاری، از آنها برای درمان بیماران استفاده کنند.

شاه ادامه داد: هدف قرار دادن بافت‌های مغز بدون دقت کافی می‌تواند مشکلاتی را برای راه رفتن یا گفتار ایجاد کند. اگرچه این مشکلات معمولا موقتی هستند اما می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران، دائمی باشند.

گزارش‌های  “موسسه ملی سلامت آمریکا”(NIH) نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به رعشه و بیش از یک میلیون نفر از آنها نیز به پارکینسون مبتلا هستند. هر دو مورد، بیماری‌های عصبی هستند که می‌توانند ریشه ژنتیکی داشته باشند. نخستین روش درمانی که برای این مشکلات پیشنهاد می‌شود، دارو است اما این گزارش نشان می‌دهد که تقریبا ۳۰ درصد بیماران، واکنش خوبی نسبت به داروها ندارند.

جراحان مغز و اعصاب در اواخر ۱۹۹۰، استفاده از روشی موسوم به “تحریک عمقی مغز”(DBS) را آغاز کردند که طی آن، الکترودهای فلزی در مغز بیمار کاشته می‌شوند و سپس یک دستگاه مولد پالس الکتریکی، پالس‌هایی را به الکترودها می‌فرستد تا تحریک مغز صورت بگیرد.

روش هایفوتراپی مبتنی بر ام‌.آر.آی، در حال حاضر برای درمان رعشه بیماران مبتلا به پارکینسون تایید شده است. در این روش، امواج متمرکز ماورای صوت با شدت بالا برای درمان بیمار به کار گرفته می‌شوند. در این روش، نیازی به باز کردن جمجمه وجود ندارد و بیمار نیز طی مراحل درمان هوشیار است. دکتر شاه گفت: در این روش، بیهوشی یا کاشت ابزار در مغز وجود ندارد.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که در هر دو روش وجود دارد، مشخص کردن مکان دقیق در ناحیه تالاموس مغز است تا درمان به درستی صورت بگیرد. پزشکان پیش از این برای یافتن محل مورد نظر در مغز، به راهنماها یا نقشه‌هایی از مغز نیاز داشتند اما مغز افراد گوناگون با یکدیگر متفاوت است و یک اشتباه کوچک می‌تواند به بافت‌های اطراف آسیب برساند.

این پژوهش حاکی از این است که روش‌های اصلاح شده ام‌.آر.آی، بهتر می‌توانند بافت مورد نظر را هدف قرار دهند.

روشی که بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و شاید امیدوارکننده‌تر باشد، روشی موسوم به “diffusion tractography” است که تصاویر دقیقی از مغز ارائه می‌دهد. دکتر شاه و گروهش در نظر دارند تا یک آزمایش بالینی را انجام دهند تا این روش‌ را در بیماران مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهش، در مجله “Brain” به چاپ رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین