اموزش اشنایی با مغز

0 ۲

brain

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دکتر محمدتقی جغتایی افزود: برنامه های آموزش همگانی برای آشنایی گروه های مختلف سنی با مغز و کارکردهای آن، نخستین بار در کشور تدارک دیده شده است که با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف اجرا خواهد شد.
وی هدف از نامگذاری این هفته و اجرای برنامه های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن را ارتقای بهداشت مغز در جامعه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: مغز، فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت ها ، رفتار، غرایز ، هیجانات ، اراده و تفکر را رهبری می کند و همه ارگان های بدن را با یکدیگر و همچنین با محیط پیرامون، هماهنگ می کند.
وی که ریاست انجمن علوم اعصاب ایران را نیز بر عهده دارد درباره ارتقای بهداشت مغز در جامعه اظهار کرد: ارتقای یاد شده به دو منظور انجام می شود، نخست آنکه افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند و دوم، افراد جامعه با راه های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز، آشنا شوند.
جغتایی افزود: آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه های این هفته، اطلاع رسانی می شود.
وی ، اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای عموم مردم به ویژه کودکان، دانش آموزان ، دانشجویان و افراد میانسال در آستانه سالمندی، قابل استفاده خواهد بود.
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش درباره علت تمرکز برنامه های هفته آگاهی از مغز بر گروه کودکان، اظهار کرد: قابلیت انعطاف پذیری مغز در سنین کودکی، بیشتر است و می توان با روش های سنجش و استفاده از ابزار توانبخشی ، مهارت های کودکان را افزایش داد.
جغتایی، آگاهی رسانی به افراد میانسال را نیز در جلوگیری از سالمندی زودهنگام موثر دانست و افزود: با آموزش این افراد می توان به آنان کمک کرد که دیرتر به مرحله سالمندی همراه با ناتوانی برسند و در واقع با تقویت مهارت های آنان، پیری توام با سلامت داشته باشند. این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش های تقویت توانایی مغز، ادامه داد: به طور مثال، «ورزش هدفمند»، عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شوند و این فاکتورها علاوه بر اینکه در یادگیری و فعالیت های خلاقانه موثرتذ ، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.
جغتایی یادآور شد: برنامه های هفته «آگاهی از مغز» با همکاری سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش ، شهرداری تهران ، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن های علمی و پژوهشی در تهران و هفت مرکز استان دیگر اجرا خواهد شد که مهم ترین برنامه این هفته ، برگزاری همایش بزرگ علمی ، اجتماعی و آموزشی است که برای نخستین بار در 13 اسفندماه امسال در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود و عموم مردم در گروه های مختلف سنی می توانند در این گردهمایی بزرگ شرکت کنند.
وی اضافه کرد: این همایش از ساعت 12 الی 20 روز سیزدهم اسفند در سه بخش نمایشگاهی، سخنرانی مسئولان عالی رتبه کشور و اهدای جوایز به برترین ها و پخش و نقد فیلمی در حوزه مغز و شناخت ، اجرا می شود.

**برنامه های روزهای هفته آگاهی از مغز
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش گفت: روز هشتم اسفندماه ، اولین روز هفته آگاهی از مغز است که با معرفی مهدهای کودک از سوی سازمان بهزیستی، متخصصان و کارشناسان با سخنرانی و انتقال اطلاعات به صورت شفاهی و همچنین مکتوب (بروشور و کتابچه) برای مربیان نوآموزان و خانواده هایشان و بصورت عملی به صورت کار با کودک، تلاش می کنند تا راه های تقویت کارکرد مغز و حفظ آن را آموزش بدهند.
جغتایی از نهم اسفند ماه به عنوان روز معرفی فن آوری های حوزه علوم شناختی برای ورزشکاران ، یاد کرد و گفت: روانشناسی ورزشی و آشنایی با مغز در حوزه ورزش ، محور فعالیتی است که در این روز از سوی سازمان های مختلف انجام می شود؛ در این روز در تهران با بازدید از باشگاه آرارات و سخنرانی در جمع ورزشکاران، آنان را با مغز و کارکردهای آن آشنا می کنیم .
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران همچنین، سخنرانی در یکی از دبیرستان های بزرگ تهران برای انتقال اطلاعات مربوط به نقش مغز و کارکردهای آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را از جمله برنامه های روز دهم اسفندماه عنوان کرد.
جغتایی اظهارکرد: مهم ترین برنامه یازدهم اسفندماه که با همکاری شهرداری تهران برگزار می شود، برگزاری گردهمایی خانواده ها و سخنرانی در یکی از فرهنگسراهای تهران با عنوان «تاثیر رفتار در مغز» است که مخاطبان آن ، خانواده ها ، کارشناسان و مددکاران هستند.
وی، برگزاری سمینار دانشجویی در دانشگاه تهران با حضور دانشجویان کل کشور در حوزه های روانشناسی ، مهندسی ، پزشکی ، علوم شناختی و اعضای انجمن های علمی دانشجویی را مهم ترین برنامه روز دوازدهم اسفندماه عنوان کرد.
مشاور عالی ستاد علوم شناختی در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: علاوه بر برنامه های یاد شده، چاپ و انتشار بروشورها و کتابچه های آموزشی در سطح شهرها برای آشنایی با کارکردهای مغز و چگونگی تقویت آن، اجرای سخنرانی کارشناسان در مدارس درباره کارکردهای مغز، نصب روزنامه های دیواری در مدارس در همین ارتباط، برگزاری مسابقات با محوریت مغز و کارکردهای آن و اجرای برنامه های متنوع و شاد متناسب با سن کودکان در مهدهای کودک از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته «آگاهی از مغز» است.
جغتایی، نصب بنر و پیام های آموزشی مربوطه در سطح شهرها و اطلاع رسانی از طریق مونیتورهای ایستگاه های مترو ، اطلاع رسانی و پخش زیرنویس برنامه های صدا و سیما با محتواهای آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن را نیز به عنوان دیگر برنامه های هفته آگاهی از مغز معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه این هفته، سال هاست در دنیا نامگذاری شده است و کشورهای پیشرفته جهان، برنامه هایی را به همین مناسبت اجرا می کنند، افزود: امسال، برنامه های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می شود.
به گفته جغتایی ، هفته « آگاهی از مغز» علاوه بر تهران در شهرهای اصفهان، تبریز، کرمان ، شیراز ، بوشهر ، مشهد و ساری با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران ، انجمن های علمی روانپزشکان ایران ، علوم اعصاب صدرا ، متخصصان مغز و اعصاب ایران ، و پژوهشکده و دانشگاه علوم شناختی ایران، صدا و سیما ، وزارتخانه های علوم ، بهداشت و آموزش و پرورش ، شهرداری تهران ، سازمان بهزیستی کشور و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزارمی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین