مغز و ریاضیات

0 ۲۱

1457187926169_466465-brain3

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سمت راست مغز ما به اعداد کوچک و سمت چپ آن به اعداد بزرگتر پاسخ می‌دهند.

محققان طی یک پژوهش در امپریال کالج لندن، بینش‌های جدیدی از رمز و راز چگونگی رسیدگی مغز به اعداد را ارائه کردند.

به گفته این محققان، یافته‌های پژوهش جدید می‌تواند در آینده به طراحی تکنیک‌های توانبخشی بیماران مانند بیماران سکته مغزی که از آسیب مغزی رنج می‌برند کمک کرده و درمان‌هایی را در زمینه بیماری‌هایی مانند ناتوانی در یادگیری ریاضی (dyscalculia) که باعث اشکال در پردازش اعداد می‌شود، ارائه کند.

dyscalculia ، یک سندرم عصبی است که منجر به آسیب محل اتصال لوب گیجگاهی و لوب آهیانه‌ای چپ می‌شود و با عوارضی چون ضعف مهارت شمردن، حساب کردن و ناتوانی در فهم و بکارگیری مفاهیم ریاضی همراه است.

مغز یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است که در برخی گونه‌ها 2 درصد از وزن بدن جان‌دار را تشکیل می‌دهد. در انسان‌ها تا بیش از 30 درصد انرژی روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتی زمانی که شخص در خواب است، مغز بیش از هر عضوی در بدن اکسیژن مصرف می‌کند.

مغز شامل نیمکره‌های مخ، مخچه و ساقه مغز است. بیشتر حجم مغز را نیمکره‌های مخ تشکیل می‌دهند. نیمکره‌های مخ باعث می‌شوند تا انسان بتواند فکر کند، حرف بزند و مسائل را تجزیه و تحلیل کنند. نیمکره چپ فعالیت‌های نیمه راست بدن و نیمکره راست فعالیت‌های نیمه چپ بدن را کنترل می‌کند.

یک برش طولی، مغز انسان را به دو نیم‌کره تقسیم می‌کند. دو طرف مغز، شبیه به هم هستند و ساختار هر کدام از نیم‌کره‌ها به طور کلی متقارنند اما با وجود شباهت‌های زیاد، وظایف هر قشر متفاوت است. به طور کلی، یک طرف از مغز، بر سمت دیگر آن غالب است. به عنوان مثال، افرادی که راست دست هستند، سمت چپ مغز آنها دارای فعالیت بیشتری است.

دکتر قدیر ارشد، مولف این پژوهش اظهار کرد که در پژوهش جدید خود که در آن از افراد داوطلب سالم استفاده کردند، آنها دریافتند که سمت چپ مغز به پردازش اعداد بزرگ و سمت راست مغز به پردازش اعداد کوچک می‌پردازد. برای مثال، در هنگام تشخیص وقت و ساعت، اعداد یک تا ششم، در سمت راست مغز پردازش شده و اعداد شش تا دوازده در سمت چپ مغز پردازش می‌شوند.

این پژوهش در مجله Cerebral Cortex منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین