«۷۰ درصد تهرانی‌ها چاق‌اند یا اضافه وزن دارند»

۰

فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد تهرانی‌های بالای بیست سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه (۷ تیر / ۲۸ ژوئن) به نقل از فریدون عزیزی نوشت که روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور، به ویژه چاقی در کودکان و نوجوانان هشدار دهنده است.

او گفت چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز بروز دیابت و فشار خون در سنین نوجوانی و سنین بین بیست تا سی‌سالگی است که زمینه را برای وقوع بیمارهای قلبی- عروقی، سکته و مرگ زودرس مهیا می‌کند.

پیش‌تر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، هشدار داده بود که طی سال‌های گذشته روند چاقی در کودکان ایرانی چندین برابر شده است.

زهرا عبداللهی، شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ گفته بود تغذیه در خانوارهای ایرانی به سمت مصرف مواد غذایی پرچربی، پرکالری و شیرین مانند “فست فودها” گرایش یافته است.

ضیا‌الدین مظهری، نایب رئیس انجمن تشخیص و درمان چاقی ایران نیز اردیبهشت ۱۳۹۲ با اعلام این که از هر چهارکودک ایرانی یکی چاق است، گفته بود استفاده از مواد حیاتی شامل انواع ویتامین، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و آنتی اکسیدان در کودکان ایرانی رو به کاهش است و مصرف انواع غذاهای آماده و یخ‌زده به ویژه “فست‌فودها”، سوسیس، کالباس و پیتزا رو به افزایش است.

کاهش مصرف میوه و سبزی و کمتر شدن فعالیت جسمی، به ویژه در کلان‌شهرها از عوامل چاقی اکثریت ایرانیان محسوب می‌شود.

چاقی در کشورهای دیگر

تقریبا از هر سه نفر در جهان یکی اضافه وزن دارد. چاقی مشکلی جهانی شده که افراد را در سراسر جهان در هر گروه سنی و با هر درآمدی شامل می‌شود. شمار کودکان و بزرگسالان چاق در بسیاری از کشورها به شدت در حال افزایش است.

به تازگی گروهی از محققان نتیجه پژوهشی را در زمینه اضافه وزن و چاقی، در هفته‌نامه علمی معتبر “لنست” (The Lancet) منتشر کرده‌اند. برای تهیه این پژوهش شهروندان ۱۸۸ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های ژنتیکی، استرس، کم‌خوابی و برخی داروها در کنار تغییر الگوی تغذیه، گسترش شهرنشینی و کم‌تحرکی از جمله عواملی هستند که در شیوع چاقی یا بروز بیماری‌های جسمی و روحی فراوان نقش بسزایی دارند.

در حالی که در سال ۱۹۸۰ نزدیک به ۸۵۷ میلیون نفر در سراسر جهان اضافه وزن داشته‌اند، این شمار در سال ۲۰۱۳ به بیش از دومیلیارد نفر رسیده است.

پژوهشگران همچنین در گزارش خود ذکر کرده‌اند که طبق آمار سال ۲۰۱۳ حدود ۶۷۱ میلیون نفر در جهان مرز اضافه وزن را رد کرده و مبتلا به چاقی بوده‌اند.

بر اساس این پژوهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از اضافه وزن و سوءتغذیه سالانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین