کلیسیا و محیط زیست

۰

در کنفرانس رهبران مذهبی و دانشمندات شرکت خواهند کرد.

آکادمی علوم واتیکان از راهبران جهان خواسته است برای حفظ نسل های آینده بشریت یک توافقنامه بلند پروازانه را در باره تغیرات اقلیمی تهیه و تصویب کنند.

این ابتکار پیش از ارائه بخشنامه پاپ فرانسیس در مورد محیط زیست در ماه آینده مطرح می‌شود. انتظار می رود پاپ فرانسیس در این بخشنامه تاکید کند که حفاظت از سیاره وظیفه همه بشریت است.

آکادمی علوم واتیکان گفته است این که میزان تغیر آب و هوا در کدام حد خواهد بود مشخص نیست اما بر خطرات ناشی از تاخیر در اقدام برای حفاظت از محیط زیست تاکید کرده است.

پاپ فرانسیس گفته است امیدوار است بخشنامه او بر مذاکرات در باره تغییرات آب و هوا، در پاریس در ماه دسامبر تاثیرگذار خواهد بود. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد پس از برگزاری مذاکرات رسمی با پاپ فرانسیس از ابتکار او استقبال کرده است.

ممکن است این موضوع در میان محافظه کاران کاتولیک در ایالات متحده، که بسیاری از آنها می گویند تغییرات آب و هوا به طور کامل یک امر طبیعی است بحث بر انگیز شود.

اما اسقف مارسلو سانچز سروندو، که ریاست آکادمی را بر عهده دارد به بی بی سی گفت که مسیحیان موظف هستند خدمتگزار زمین باشند و از فقیران حفاظت کنند که به معنای اقدام کردن برای حفاظت از محیط زیست است.

او گفت صنعت نفت به بی اعتمادی نسبت به علم در ایالات متحده دامن زده است زیرا نخواسته است جامعه تغییر کند.

کنفرانس واتیکان تحت عنوان “حفاظت از زمین، شان و مقام بشریت” در آکادمی، واقع در ویلای جذابی در باغ پشت کلیسای سنت پیتر برگذار می شود.

۲۰ رهبر مذهبی، ۲۰ عضو آکادمی علوم و ۲۰ دانشمند، از جمله پل کروتزن، شیمیدان جوی و برنده جایزه نوبل شامل این کنفرانس هستند.

اسقف سروندو می گوید مسیحیان موظف هستند خدمتگار زمین باشند.

کلیسا امیدوار است در سال برگزاری جلسات کلیدی سازمان ملل متحد در اهداف توسعه پایدار، توسعه مالی و آب و هوا اثرگذار باشد.

انتظار می رود در در بخشنامه پاپ تلاش برای کاهش گازهای گلخانه ای به عنوان “یک ضرورت اخلاقی و مذهبی، که ارتباط ذاتی بین احترام به محیط زیست و احترام به انسانها، علی الخصوص فقرا، کودکان، و نسل های آینده را برجسته می کند” توصیف شود.

پاپ امیدوار است میان همه ادیان یک تعهد درمورد مسئولیت اخلاقی برای حفاظت از محیط زیست شکل بگیرد.

اسقف سروندو گفت: “بخشنامه، از نوع بالاترین اعلامیه پاپ که ویژه مسائل مربوط به ایمان است، نخواهد بود.”

اما او گفت که برای همه ۱.۲ میلیارد کاتولیک جهان مهم است آن را جدی بگیرند. هر کاتولیکی اگر خواست آن را نپذیرد باید “دلایل بسیار قوی نه بر پایه نظر شخصی و یا سیاسی، بلکی بر پایه علم” داشته باشد.

ممکن است برخی از کاتولیک ها دخالت پاپ به موضوعی را که بسیار سیاسی شده نپسندند.

اما یک آژانس خیریه به نام “کافد” ( Cafod) گفته است نظرسنجی آن نشان داده که اکثریت قریب به اتفاق (۷۰٪) از کاتولیک ها می گویند جامعه آنها به پیام پاپ در مورد تغییرات اقلیمی گوش خواهد داد.

این که آیا بخشنامه پاپ برای قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا که تقریبا یک سوم از آنها کاتولیک هستند قانع کننده خواهد بود یا خیر باید منتظر بود و دید.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین