کاربرد استنت بجای شنت درافزایش فشار کاذب داخل جمجمه

brain101

گروهی از محققین نورو رادیولژیست های تهاجمی و جراحان اعصاب موفق به ابداع شیوه جدیدی در درمان پسودوتومور سربری شده اند.

بیماری پسودوتومور سربری و یا تومور کاذب مغزی که افزایش کاذب فشار داخل جمجمه هم نامیده می شود شایع نیست اما اهمیت ان در فراهم کردن شرایطی است که می تواند به کور شدن بیمار منجر شود و به علت ایجاد فشار بالای داخل جمجمه در زمینه تنگی یک ورید قاعده مغزی است.

اصل مقاله در شماره انلاین مجله نوروافتالمولژی به چاپ رسیده است و در ان نشان داده می شود که کاهش دادن فشار در ورید مربوطه می تواند به کاهش علائم بیماری و بازگرداندن بینایی کاهش یافته بیانجامد.

محققین مربوط در این مطالعه تحقیقی روی 12 بیمار با تشخیص پسودوتومر سربری از طریق عروق کشاله ران با سونوگرافی داخل عروقی کاتتر فلزی دو اینچی فابل اتساعی را وارد کرده تا به ناحیه گردن و شانه که خون ناحیه قاعده جمجمه را تخلیه می کنند واردشود.هدف اصلی قرار ادن دقیق کاتتر در ناحیه تنگ ورید در سیوس عرضی است ودر انجا کاتتر متسع شده و باعث تخلیه راحت تر و سریع تر خون از درون جمجمه تخلیه شده و علائم بیماری را تخفیف قابل توجهی می دهد زیرا تنگ شدن ورید را در ناحیه سینوس عرضی عامل اصلی بیماری یادشده می دانند.نام بیماری از همان عبارت تومور کاذب درون جمجمه عاریت گرفته شده استو جراح برای کاهش ورم اطراف عصب باصره دنبال توموری می گردد که وجود ندارد.

از انجایی که سینوس عرضی مایع مغزی نخاعی را تخلیه می کند و در نتیجه تنگی ورید باعث تجمع مایع و پس زدن ان و افزایش فشار داخل جمجمه می شود که اگر درمان نشود به اسیب عصب بینایی و تاری دید و در نتیجه کوری می شود.

درمان کلاسیک این عارضه داروهای کاهش دهنده فشار داخل جمجمه و نیز گذاردن شنت بین بخش تحتانی نخاع و مغز ویا بخش تحتانی نخاع و معده برای تخلیه مایع مغزی نخاعی جدب نشده است.

بر اساس اظهارات محقق ارشد دکتر مارتین رادونی Martin Radvany از دانشکاه جان هاپکینز در بالتیمور مریلند این شیوه گذاردن استنت سینوس عرضی حدود دو ساعت به طول انجامیده و می تواند در درازمدت وحتی دائمی نقش خود را در این عارضه مهم رو به فراوانی که بیشتر در زنان چاق 18تا 40 ساله قبل از یائسگی رخ می دهد ایفا کند.

با این روش جدید عوارض شنت مانند عفونتها و مننژیت ها و مشکلات تعویض شنت مرتفع شده و بدیهی است که عوارض ناگوار یادشده دیگر مطرح نیست.

دکتر فیلیپ گایلود Phllippe Gailloud  از دانشگاه جان هاپکینز می گوید که این روش درمانی اگر در تعداد بیشتری بیمار مورد تایید گیرد در واقع تنها یک جانشین برای شنت و عوارض ان در درمان پسودوتومور سریربری  نیست و هدف درمانی هم توقف و پیشگیری از ادامه تنگی ورید در محل سینوس عرضی است.

در یکی از بیماران علایم بیماری بازگشت و بادرمان بدتر شد و در دیگری هم اقدام یادشده نشانه ای از بهبود پایدار نشان نداد ولی بیمار بدتر نشد و در هر دو نفر علایم با گذاردن شنت فروکش کرد

در این تحقیق تعداد 11 زن و یک مرد از روش گذاردن استنت در سینوس عرضی برای کاهش عایم بیماری پسودوتومور سربری استفاده شد که جانشن روش شنت گذاری بود.البته این روش بعد از انکه برنامه کاهش وزن-رژیم غذایی و داروی استازولاماید در انها بی اثر بود انجام شد.بیماران جملگی چاق بوده و در مرگز پزشکی جان هاپکینز بین ژانویه 2008 تا ژوئن 2011 تحت درمان بودند.

ازمونهای تعیین فشار نخاعی-سی تی اسکن و انژیو گرام برای تعیین و اثبات تشخیص پسودوتومور سربری و نیر نقش تنگی ورید در سینوس عرضی انها انجام شد.تمام انها سردرد شدید و نیمی از انها صدای خاصی را درون جمجمه خود داشتند.تمامی انها 2 روز بعد از عمل برای فشار درون سینوس مانیتور شدند که تحت بیهوشی عمومی بود و نیز 1 تا4/5سال بعد از عمل تحت معاینات دوره ای منظم بودند.

محققین برای سالهای بعدی هم انهایی را که استنت سینوس عرضی را به جای جراجی شنت برای درمان کسالت فوق انتخاب کرده بودند دنبال خواهند کرد و این دو روش درمانی را باهم مقایسه خواهند کرد.

SOURCE: Johns Hopkins Medicine

BALTIMORE, Md — March 12, 2013