ژن درمانی برای ناشنوایی

0 ۲۷

– محققان آمریکایی شیوه‌ای جدید را برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول‌های گوش داخلی ابداع کردند که امکان درمان ناشنوایی را فراهم می‌کند. این مواد ژنتیکی جایگزین نواقص ژنتیکی موجود در سلول‌ها شده و امکان عملکرد طبیعی سلول‌ها را فراهم می‌کنند.

برای این منظور، محققان از نوعی ویروس مصنوعی بی‌ضرر استفاده کردند تا نسخه سالم و عادی ژن SYNE۴ را به سلول‌های مویی گوش داخلی موش‌ها برسانند.

به گفته محققان انتقال نسخه جهش یافته این ژن از پدر و مادر سالم به فرزندان، موجب بروز نوعی ناشنوایی ژنتیکی در دوران کودکی می‌شود.

محققان با استفاده از این شیوه توانستند سلول‌های مویی معیوب را ترمیم کرده و مانع از دست رفتن شنوایی در موش‌هایی شوند که دارای این جهش ژنتیکی عامل ناشنوایی بودند.

به اعتقاد محققان این شیوه جدید، امکان درمان کودکانی را فراهم می‌کند که به دلیل دارا بودن جهش‌هایی در ژن SYNE۴، در حال از دست دادن شنوایی خود هستند.

ناشنوایی، متداول‌ترین معلولیت حسی در سراسر جهان است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در حدود نیم میلیارد نفر از ساکنین زمین شنوایی خود را از دست داده‌اند و انتظار می‌رود این آمار در طول چند دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.

از هر ۲۰۰ کودک، یک نفر با معلولیت شنوایی متولد می‌شود و از هر هزار کودک، یکی کاملا ناشنوا متولد می‌شود. تقریبا در نیمی از این موارد، ناشنوایی حاصل جهش‌های ژنتیکی است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ ژن مختلف شناسایی شده است که با ناشنوایی ارثی ارتباط دارند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین