پیری کنترل می شود؟

0 ۲

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا با آزمایش روی موش‌ها دریافتند رقیق کردن پلاسمای خون موجب رفع علایم پیری و جوان شدن بافت‌ها می‌شود.

محققان در سال ۲۰۰۵ میلادی توانستند با ساخت جفت‌های پیوسته از موش‌های پیر و جوان به گونه‌ای که خون و اندام‌های مشترک داشته باشند، بخشی از آثار پیری را در موش‌ها از بین ببرند.

اکنون در این تحقیقات مشخص شد با جایگزین کردن نیمی از پلاسمای خون با مخلوطی از سرم نرمال سالین و آلبومین، بدون نیاز به انتقال خون موش‌های جوان به موش‌های پیر می‌توان آثار پیری را در مغز، کبد و عضلات آن‌ها از بین برد. در این شیوه، آلبومین جایگزین پروتئین‌های موجود در پلاسمای خون می‌شود.

به اعتقاد محققان، اثر جوان کننده این شیوه در مقایسه با جفت‌سازی و انتقال خون، بسیار بیشتر است و می‌تواند رویکرد کلی تحقیقات را از جایگزینی خون پیر و جوان به سوی پاکسازی خون و حذف ترکیبات و عوامل مضر و مرتبط با پیری از آن، تغییر دهد.
در واقع به گفته محققان، برای رفع آثار پیری نیازی به جایگزینی خون نیست، بلکه تنها رقیق کردن آن کافی است.
در بدن انسان می‌توان ترکیبات پلاسمای خون را با استفاده از یک روش بالینی موسوم به تبادل درمانی پلاسما (therapeutic plasma exchange) تغییر داد. این روش به منظور درمان برخی از بیماری‌های خودایمنی، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است.
اکنون محققان در حال بررسی آثار تبادل پلاسمای دست‌ورزی شده بر وضعیت کلی سلامت افراد سالخورده و همچنین شناسایی راهکار جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با پیری از جمله از بین رفتن عضلات، انحطاط عصبی، دیابت نوع ۲ و برهم خوردن تعادل سیستم ایمنی با استفاده از این روش هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین