وزیر نیروی ایران: آب مفت باید ممنوع شود

۰

زیر نیروی ایران می‌گوید که بیش از ۷۰ درصد از ایرانیان برای آب مصرفی در ماه، کمتر از ۱۰هزار تومان پرداخت می‌کنند. در همین حال مسئولان دولتی هشدار می‌دهند امسال بیش از ۵۲۰ شهر با تنش آبی روبرو هستند.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران، روز شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) گفت که میزان آب تجدید‌شونده در سال ۱۳۳۵ برای هر ایرانی در حدود ۶هزار و ۹۰۰ متر مکعب بود اما این میزان در حال حاضر به هزار و ۵۰۰ متر مکعب رسیده است.

او که در جشنواره و نمایشگاه ملی آب، خاک و محیط زیست سخن می‌گفت، افزود که متوسط بارندگی در همین بازه زمانی از ۲۵۰ میلی‌متر به حدود ۲۰۴ میلی‌متر رسیده است.

به گفته وزیر نیرو، هر خانوار ایران به طور متوسط برای مکالمات تلفنی بیش از ۱۰۰هزار تومان پرداخت می‌کند، در حالی که ۷۲ درصد از جامعه برای آب مصرفی در یک ماه تنها ۱۰ هزار تومان می‌پردازند.

چیت‌چیان با بیان اینکه باید در مورد مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی بازنگری شود، افزود که یکی از راه‌های غلبه بر مشکل آب این است که “آب مفت” ممنوع شود.

او در بخشی از سخنانش به وجود ۶۰۰ سد کوچک و بزرگ در ایران اشاره کرد و افزود: «این سدها مشکلاتی در زمینه تبخیر آب دارند. باید از فناوری‌های روز دنیا در زمینه کاهش تبخیر آب استفاده کنیم.»

کم‌آبی و بخش کشاورزی پرمصرف

وزیر نیرو همچنین بخش کشاورزی را بزرگترین مصرف‌کننده آب خواند و تصریح کرد: «باید بیشترین توجه ما در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی انجام شود.»

پیش ‌از این عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهور ایران در امور آب گفته بود طبق استانداردهای جهانی میزان مصرف سالانه آب باید معادل ۴۰ درصد از منابع تجدیدپذیر باشد اما این میزان در ایران نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

او با اشاره به این که بخش کشاورزی تنها ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند اما ۹۲ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده، تأکید کرد که این وضعیت قابل ادامه یافتن نیست.

۵۲۷ شهر در شرایط تنش آبی

در سخنانی دیگر ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۸۴ درصد کشور ایران در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، گفت: «این شرایط کاهش آب تالاب‌ها، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و تقاضا برای برداشت بیش از ظرفیت از منابع را در پی داشته است.»

او با بیان اینکه میزان بارندگی‌های امسال (۱۳۹۴) نسبت به میانگین بلندمدت، ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته، گفت: «سال گذشته ۵۱۷ شهر با تنش آبی مواجه بودندکه امسال ۱۰ شهر نیز به آنها اضافه شده است.»

پیش از این اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران آب کشور نیز هشدار داده بود که در حال حاضر ۵۲ شهر و ۱۳ مرکز استان با “کمبود جدی آب”

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین