ورزش و تندرستی

0 ۱۸۲

مقدمه

آیا فعالیت بدنی کلید داشتن ذهنی آرامتر است؟ پاسخ پزشکان به این پرسش مثبت است. نظرسنجی که اخیرا در بریتانیا انجام شده نیز نشان داده دو سوم پاسخ دهندگان می‌گویند با انجام حرکات فیزیکی حال بهتری دارند.

ورزش و سلامتی

در واقع، با شنا کردن می‌توان استرس‌ها را تسکین داد و پیاده‌روی نیز می‌تواند بهترین دارو برای رفع انسدادهای ذهنی باشد.

دکتر زوئه ویلیامز، پزشک بریتانیایی معتقد است که حرکات مختلف می‌توانند اشکالات روحی خاصی را بهبود بخشند. بر همین اساس او توصیه می‌کند که اگر در حین کار، احساس بی‌انگیزگی می‌کنید یا یک مشکل ذهنی دارید، با پیاده‌روی حالتان را تغییر دهید و کمی هوای تازه دریافت کنید تا به شما برای بهبود شرایط روحی‌تان کمک کند.

فوائد پیاده روی

زیرا پیاده‌روی باعث می‌شود که ضربان قلب‌تان افزایش یابد و با این کار، خون اکسیژن تازه‌ و بیشتری به مغزتان برساند و به این ترتیب شما می‌توانید بهتر فکر کنید و تمرکز بیشتری داشته باشید.

او می‌گوید که بطور کلی استنشاق هوای تازه و حرکت دادن بدن و رفتن به بیرون از محیط، راهی عالی برای پاکسازی ذهن است. این تغییر فضا حتی می‌تواند خروج از خانه برای انجام خرید، پیاده‌روی با سگ یا حتی باغبانی باشد.

شنا کردن نیز باعث می‌شود که بتوانید ذهن خود را متمرکز کنید، سطح استرستان را کاهش دهید و با این ورزش بدنتان را مجبور کنید که کورتیزول بیشتری ترشح و به مدیریت استرس کمک کند.

رقصیدن هم می‌تواند راهی برای از بین بردن احساس نگرانی یا اضطراب باشد. زیرا با این کار در بدن اندورفین، سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین آزاد می‌شود که به شما احساس شادی می‌دهد.

نظرسنجی کمپین بهداشتی «ما شکست‌ناپذیر هستیم»

به تازگی در همین رابطه نظرسنجی توسط کمپین بهداشتی بریتانیایی «ما شکست‌ناپذیر هستیم» انجام و در چهارچوب آن سوالاتی از ۳۰۰۰ بزرگسال بریتانیایی که ۱۰۰۰ نفر از آنها برای مدتی طولانی دچار بیماری‌هایی بودند، پرسیده شد.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۶۷ درصد از پاسخ دهندگانی که به نوعی فعالیت بدنی داشته‌اند، ادعا می‌کنند این فعالیت به بهتر شدن خلق و خوی آنها کمک کرده است.

یک سوم از پاسخ دهندگان نیز گفته‌اند که احساس می‌کنند انجام ندادن ورزش‌های روزانه و معمول، تاثیر منفی روی خلق و خوی‌شان می‌گذارد.

۱۸ درصد از پاسخ دهندگان نیز گفته‌اند فعالیت بدنی و ورزش باعث باز شدن ذهنشان می‌شود.

در مجموع ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان نیز اعلام کرده‌اند که پس از انجام چنین فعالیت‌های بدنی، احساس «آرامش» می‌کنند.

حتی کوچکترین حرکات می‌تواند به شما احساس شادی و سلامتی بیشتر بدهد

در میان کسانی که دارای یک بیماری طولانی مدت بودند نیز ۳۸ درصد اعلام کردند که برخی از انواع فعالیت بدنی به بهبود وضعیت سلامت آنها کمک کرده است.

در مجموع حدود یک چهارم پاسخ دهندگان (۲۳ درصد) ادعا کردند که تاثیر ورزش بر سلامت روانی آن‌ها، دلیل ورزش کردن آنهاست.

دکتر ویلیامز، که با این کمپین همکاری دارد، می‌گوید: «اگر بدن خود را برای مدت طولانی به اطراف حرکت ندهیم، احساس خستگی بر ما غالب می‌شود. اما در مقابل، کوچکترین حرکات مانند راه رفتن یا حرکات کششی می‌تواند به شما احساس شادی و سلامتی بیشتری بدهد. حرکت دادن بدن آنهم به هر شکل و فرمی در طول روز، می‌تواند خلق و خوی ما را بهتر و به سلامت ذهنی ما کمک کند.»

به گفتۀ او پیاده‌روی، یک ورزشِ کاردیوی نه چندان شدید است که به شما امکان می‌دهد نه تنها وضعیت تناسب اندام خود را بهبود ببخشید، بلکه باعث می‌شود با مفاصل خود نیز مهربان باشید و فشار زیادی روی آنها نیاورید.

اگر احساس استرس می‌کنید نیز می توانید حرکات شنا را انجام دهید که برای بدن و تمرکز ذهن عالی است. لازم نیست برای این کار حتما به استخر بروید؛ حرکات شنا را می‌توانید در حالت نشسته روی مبل یا پشت میزتان نیز انجام دهید و به سادگی آنها را در فعالیت‌های روزانۀ خود بگنجانید.

اگر احساس نگرانی یا اضطراب می‌کنید، فعالیت‌های هوازی مانند رقص ممکن است راهی عالی برای کاهش تنش و بالا بردن ضربان قلبتان باشد. رقص باعث ایجاد احساسات مثبت در مغز می‌شود.

در نهایت اینکه اگر به پایان روز رسیدید و متوجه شدید که آنقدر که می‌توانستید حرکت نکرده‌اید، می‌توانید چند حرکت کششی ساده یا مثلا چند حرکت یوگا را قبل از خواب انجام دهید تا به شما کمک کند راحت‌تر بخوابید.

نتیجه گیری

دکتر ویلیامز در مجموع ۱۰ فعالیت فیزیکی مختلف را برمی شمرد و معتقد است که بهتر است افراد دست‌کم یک بار در هفته آنها را انجام دهند.

این فعالیت‌ها عبارتند از: پیاده‌روی، انجام حرکات کششی، تمیزکاری، باغبانی، انجام ورزش‌های تیمی مانند فوتبال و تنیس و غیره، شنا کردن، دویدن نرم، انجام حرکت اسکات، تکرار نشست و برخاست، و درنهایت دویدن خارج از خانه.

منبع https://www.naturessunshine.com/product-categories/sports-nutrition/?utm_campaign=MMI_DSA&utm_adgroup=Sports_Nutrition&gclid=EAIaIQobChMIjYWN2eOl-gIV6xfUAR2PBAuUEAAYASAAEgJdpvD_BwE

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین